Blir økonomidirektør i NRK

Andreas Norvik (48) har i dag takket ja til stillingen som økonomidirektør i NRK.

Andreas Norvik (Foto:  Erik Berg/Den Norske opera og ballett)
Andreas Norvik (Foto: Erik Berg/Den Norske opera og ballett)

Norvik ble tilbudt jobben i skarp konkurranse med mange svært godt kvalifiserte søkere.

Norvik kommer fra samme type stilling ved Den Norske Opera og Ballett. Han er siviløkonom (1995) fra Handelshøyskolen BI.

I sin yrkeskarriere har Norvik blant annet i en sjuårsperiode jobbet med forretningsutvikling og endrings- og forbedringsprosesser i Orkla. Først i Orkla Brands, deretter på konsernnivå.

Han har også vært CFO i Edda Media i en treårsperiode fram til selskapet ble kjøpt opp av A-pressen i 2011.

Norvik begynner i jobben som økonomidirektør/CFO i NRK i løpet av første kvartal 2018.

- Jeg er imponert over mangfoldet i det NRK leverer hver eneste dag, og den posisjonen NRK har i det norske samfunnet. Jeg gleder meg stort til å bli en del av et så dyktig lag. Min hovedoppgave blir å sikre fortsatt god styring og kontroll i alle deler av NRK, og bidra til at vi evner å frigjøre mest mulig ressurser til det som er NRKs kjerneoppgave; som er å være en publisist og innholdsprodusent i verdensklasse, sier Andreas Norvik.

Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen er glad for å få Andreas Norvik med på laget.

- Igjen kan jeg si med stor tilfredshet at NRK er en attraktiv arbeidsplass med et oppdrag som motiverer. Det er svært mange dyktige mennesker som kan tenke seg å jobbe i NRK. Jeg kjenner meg trygg på at vi i Andreas har funnet fram til en person som vil bidra godt til å utvikle NRK, til å styre vår økonomi, og ikke minst bli en del av fellesskapet i NRK, sier kringkastingssjefen.

Ole Andre Hansen fortsetter som fungerende økonomidirektør fram til Andreas Norvik tiltrer.

Dette er toppledergruppa i NRK

Toppledergruppa i NRK består etter dette av fem kvinner og fem menn.

I tillegg til kringkastingssjefen og den nye økonomidirektøren sitter Annika Biørnstad (strategi), Grethe Gynnild-Johnsen (Distrikt), Alexandra Beverfjord (Nyhet), Øyvind Lund (fung. Teknologi), Marius Lillelien (fung. Medier så lenge Øyvind Lund er i teknologi), Vibeke Fürst Haugen (Marienlyst), Mona Solbakk (Sápmi) og Olav Nyhus (juridisk, rettigheter og personal) i NRKs toppledergruppe.

Les også: Slik er NRK organisert

Andreas Norvik (Foto:  Erik Berg/Den Norske opera og ballett)
Andreas Norvik (Foto: Erik Berg/Den Norske opera og ballett)