Blir ny NRK-korrespondent i Berlin

NRK har ansatt Roger Sevrin Bruland (41) som korrespondent med base i Berlin. Dekningsområdet omfatter det tysktalende Europa og Øst-Europa. Han starter i jobben i august og overtar etter Guri Norstrøm.

Roger Sevrin Bruland har jobbet ti år i nyhetsavdelingen i NRK, her på oppdrag i Warszawa. Foto: NRK

- Med Roger Sevrin Bruland får NRK en allsidig korrespondent med solid kunnskap om og engasjement for dekningsområdet. Han har gjennom flere år vist stor evne til å komme i kontakt med alle typer folk og formidle deres historier. I tillegg til utviklingen i Tyskland, blir Øst-Europa viktig å følge tett i tiden som kommer, sier Gunnhild Viken, konstituert redaksjonssjef i Utenriks.

Roger Sevrin Bruland har jobbet ti år i nyhetsavdelingen i NRK og har de fleste av disse årene vært tilknyttet utenriksredaksjonen, der han har hatt Øst-Europa og Balkan som spesialområde. Han har bodd og jobbet i flere av landene i dekningsområdet.

- Roger brenner virkelig for å fortelle viktige historier. Han kommer tett på alle typer folk og evner å formidle hvordan de har det. Han har mye erfaring fra felt i krevende situasjoner. Og han har både overblikket og kunnskapen som skal til for å formidle det store bildet fra et område av Europa der det skjer mye, sier Viken.

Bruland har en mastergrad fra University of Aberdeen og en bachelorgrad fra Universitetet i Bergen. For tiden har han permisjon fra NRK og studerer dokumentarfilm i Bucuresti.

Gunnhild Viken, konstituert redaksjonssjef Utenriks, e-post: gunnild.viken@nrk.no, tlf.: 48152283.

Roger Sevrin Bruland. Foto: NRK.

Norsk rikskringkasting AS (NRK) skal fylle viktige sosiale, kulturelle og demokratiske behov i det norske samfunnet. NRK tilbyr strømmetjenester for radio og TV, fem TV-kanaler og 14 radiokanaler. I tillegg har NRK et bredt tilbud til publikum på nett.