Blir NRKs nye radiosjef

Cathinka Rondan blir NRKs nye radiosjef. Hun tiltrer stillingen 1 oktober.
Cathinka Rondan. Foto: Morten Venli.

Rondan er i dag radiosjef i produksjonsselskapet Rubicon som lager podcaster og radio for blant andre NRK, Bauer og VG. Kulturedaktør i NRK, Marius Hoel, har fungert som radiosjef det siste halve året etter at Marius Lillelien ble direktør for NRKs Distriktsdivisjon. Hoel går tilbake til sin stilling som kulturredaktør når Rondan er på plass i NRK.

– Cathinka Rondan har lang og bred erfaring med radio og radioproduksjon, blant annet fra NRK og fra det kommersielle markedet. Jeg er derfor svært glad for at hun har takket ja til jobben, og er sikker på at hun vil løse denne oppgaven på en svært god måte, sier direktør for Strategi og medier, Øyvind Lund.

NRKs lydinnhold er viktig for å løse samfunnsoppdraget, og som radiosjef får Rondan et strategisk ansvar for å videreutvikle NRKs radio- og lydinnhold på alle plattformer.

– Cathinka har stor forståelse og kunnskap om lyd og radio, men hun evner også å se fremover og tenke utvikling. Det er viktig i en tid hvor også radio- og lydinnholdet opplever stadig økt konkurranse, sier Øyvind Lund
Den nye radiosjefen i NRK har de siste fire årene jobbet med å bygge opp radioavdelingen i Rubicon som radiosjef. Disse årene beskriver hun som lærerike, interessante og morsomme. Nå gleder hun seg til nye utfordringer i NRK.

– Jeg gleder meg veldig til å bygge fremtidens lydinnhold sammen med hele NRK. Det er en utrolig spennende tid, en revolusjon rett og slett, for et medium jeg brenner for og elsker, sier NRKs nye radiosjef, Cathinka Rondan.

Cathinka Rondan: Tlf.:91787383, E-post: cathinka.rondan@gmail.com.
NRKs pressevakt: 414 28 800, E-post: pressevakt@nrk.no

Cathinka Rondan. Foto: Morten Venli.