Blir Black Friday den største handelsdagen i år?

I en undersøkelse foretatt av YouGov på vegne av DIBS Payment Services, en del av Nets, svarer halvparten av de 1000 norske forbrukerne som deltok i undersøkelsen at de har planer om å handle på Black Friday

Av disse har 36% utelukkende planer om å handle på nett, 32% i fysisk butikk,mens 32% vil handle på nett og i fysisk butikk. Disse tallene overrasker ikke Johana Tell, Sales & Partner Manager i DIBS Norge:

"Vi har nå i flere år på rad sett en økende interesse for tilbudene både på nett og fysiske butikker, men det er spesielt netthandel som har tatt fart. I 2016 kunne vi måle 48% vekst på netthandel, der det historisk har vært de fysiske butikkene som har lokket forbrukere på Black Friday» sier hun og legger til: "Blir Black Friday blir den største handelsdagen i år?."

Norske forbrukere ligger på topp

Tallene fra undersøkelse som også er foretatt i Danmark, Sverige og Finland, avslører at 46% av danske forbrukere har planer om å benytte seg av tilbudene på Black Friday. 44% av svenskene svarer ja til det samme spørsmål, mens bare 32% av våre naboer i Finland har lagt shoppingplaner. Nordmenn ligger dermed på topp med 50%. Vi ser også en trend hvor detaljhandelen her hjemme har utvidet shoppingfesten til den såkalte Black Week, hvor tilbudskampanjene går over flere dager og gjerne starter mandagen innen Black Friday.

»I fjor så vi en vekst på 47% på bare netthandel i løpet av Black Week, og det var derfor spesielt bemerkelsesverdig at det var hett tempo på selveste Black Friday med en oppsiktsvekkende vekst på 48%«, sier Johanna Tell, som forventer at utviklingen går samme vei de kommende årene.

Om Black Friday

Det amerikanske handlefenomenet markeres av handelsstanden dagen etter Thanksgiving. Black Friday er starten på julehandelen og er ofte en viktig indikator på hvordan høysesongen i handelsnæringen utvikler seg. En alternativ forklaring på tradisjonen er at denne salgsdagen vender røde tall til svarte tall for handelsbransjen.

I Norge er Black Friday en relativt ny tradisjon. Først for fire år siden tok norske kjeder for alvor tak i tradisjonen, og allerede i 2015 seilet den opp som den største enkeltsalgsdagen for flere kjeder.