Bli med på Strandryddeuka 2019

Strandryddeuka 2019 nærmer seg, og tusenvis av frivillige planlegger nå årets ryddeaksjoner. Startskuddet går i Geiranger og på Lillehammer mandag 29. april.

Hold Norge Rent deler ut gratis ryddeutstyr via et landsomfattende nettverk av distributører. Se Ryddeportalen. Foto: Hold Norge Rent

For tredje år på rad, inviterer Hold Norge Rent til en hel uke med vårrydding. I år finner Strandryddeuka sted fra 29. april til 5. mai.

Mandag 29. april inviterer Hold Norge Rent til nasjonal kick-off for rydding langs kysten i Geiranger og for rydding i innlandet på Lillehammer.

Flertallet av frivillige velger å rydde på Strandryddedagen som er Norges største kollektive ryddedugnad og høydepunktet i Strandryddeuka. Men i år har Hold Norge Rent også valgt å dele Strandryddeuka inn i seks temadager i tillegg til selve Strandryddedagen.

- Vi håper temadagene bidrar til inspirasjon og mobilisering, sier Hold Norge Rents nye ryddegeneral, Fanny Pindsle.

DATO TEMA
Mandag 29. april Barnehager og skoler
Tirsdag 30. april Båtfolkets dag
Onsdag 1. mai #5forhvalen
Torsdag 2. mai Rydd med jobben
Fredag 3. mai Dykke- og vasseaksjoner
Lørdag 4. mai Strandryddedagen 2019
Søndag 5. mai Mikroplast- og småplastrydding

Alle som ønsker å bidra, oppfordres til å melde inn ryddeaksjoner i Hold Norge Rents ryddeportal: RyddeportalenDette skaper grunnlaget for en nasjonal oversikt over hvor det ryddes og gir verdifull informasjon om mulige kilder til forsøplingen.

- Og husk at det er viktig å ha en plan for avfallshånderting. Ryddeaksjonen ikke er over før avfallet er håndtert, sier Pindsle.

Ta kontakt på 40001438 eller post@holdnorgerent.no for mer informasjon, flere bilder eller intervjuavtaler.

Fanny PindsleProsjektleder for opprydding

Fanny Pindsle er Hold Norge Rents ryddegeneral, og leder for den store Strandryddeuka. Spør henne om marint avfall og lur rydding!

92206173fanny@holdnorgerent.no

Ryddegeneral Fanny Pindsle Foto: Privat