Bli en attraktiv jobbsøker!

Det kan være mange årsaker til at du får avslag – selv etter et vellykket jobbintervju. La deg ikke knekke. Sjekk tipsene her, og styrk sjansene dine i arbeidsmarkedet!

Noen stillinger blir ikke besatt, eller arbeidsgiveren hadde en intern kandidat i kikkerten, men var nødt til å utlyse stillingen. Da har du ikke så mye å stille opp med. Det kan selvfølgelig også hende at andre viste seg å være enda bedre kvalifisert, og akkurat det må man jo ta høyde for. Du kan være en sterk kandidat, men likevel ikke den beste, eller den bedriften eller organisasjonen mener vil passe best inn hos dem.
Det er klokt å ikke la seg knekke av et avslag, samtidig som du bør forsøke å finne en forklaring dersom stillingen var viktig for deg. Det er mye som kan påvirke valget som tas hos den som ansetter. Her er noe av det du bør være oppmerksom på:

Søknad og CV

Det er viktig å lese annonseteksten godt, slik at du svarer på det de faktisk er ute etter. Søknadsteksten bør være kort, og verken for fancy eller for «stiv» i formen – og tilpasset type stilling du søker på. CV-en skal være ryddig, og oppdatert med tanke på hva den aktuelle annonseteksten er ute etter hos deg som kandidat. Forestill deg hva en som ikke kjenner deg fra før får ut av det du skriver, og ikke være redd for å vise hvem du er. Etter å ha lest søknaden og CV-en, bør mottakeren sitte igjen med mer enn din formelle kompetanse. Hva har du oppnådd før? Hvilke oppgaver har du i dag, som kan være av interesse i denne jobben? Trives du med teamarbeid? Er du en relasjonsbygger? Få det med! Og les gjerne denne saken om kompetanse.
Det kan ellers være helt umulig å få øye på hvem du er som person, og hva du faktisk kan bidra med inn i et gitt miljø eller en ledergruppe. La gjerne en som kjenner deg ta en titt før du trykker på send-knappen, og en språksterk person kan hjelpe deg med å kvalitetssikre. Skrivefeil, dårlig språk og rot ødelegger førsteinntrykket.

Gode forberedelser

Er du heldig og blir invitert til et intervju, gjelder det å benytte sjansen til å gjøre et godt inntrykk på alle måter. Det nytter ikke å stille opp uten kunnskaper om arbeidsplassen du har søkt jobb hos, og i dag ligger det svært ofte mye stoff ute på nettet. Det kan også være lurt å stille noen gode spørsmål før du søker jobben, som gir deg informasjon du ellers ikke ville fått. Ikke alle har like gode nettsider.

Det viktige møtet

Tenk nøye gjennom hva du vil ha ut av intervjuet, vær aktiv, men også lyttende. Still spørsmål som viser at du både er orientert og interessert.
Ikke vært redd for å vise hvem du er, og hvilke personlige egenskaper du har. Er du engasjert og lidenskapelig opptatt av fagområdet, vis det! Men vær ærlig, ikke spill en rolle du ikke kan leve opp til i hverdagen. Ansettelse på sviktende grunnlag er ikke bra for noen av partene. Sørg for å vite hva som er kleskoden i firmaet, og ikke beveg deg altfor langt unna den. Både for avslappet og for formelt kan være feil. Men det aller viktigste er at du er velstelt, blid og imøtekommende, og har et fast håndtrykk.

Avslag likevel?

Dersom du ikke når opp, selv om du mener du har gjort alt riktig, skal du huske at kanskje mange har den samme følelsen, og bare én får jobben. Du kan godt kontakte selskapet eller organisasjonen etterpå, for å høre hva du kunne gjort annerledes. Svaret du får kan faktisk bli avgjørende for hvordan det går neste gang du søker en stilling.

Følg pressemeldinger fra Lederne

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Lederne på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Lederne