Blått svev - Hildegun Riise les dikt av Jon Fosse til nykomponert musikk

Jon Fosse er ein unik diktar som gjev oss språk for det språklause, seier skodespelar Hildegun Riise om Fosses forfattarskap. På den forseggjorte utgjevinga "Blått svev" les ho dikt av Jon Fosse til nykomponert musikk av Benedicte Maurseth og Stein Urheim. I jubileumsåret for Jon Fosse har dei samla nokre av hans finaste dikt og gitt dei ny musikalsk innpakking. Utgjevinga kjem i ei vakkert utforma bok, med alle tekstane og biletkunst av Sissel Efjestad. Utjevinga vert lansert fredag 13. september.

I 2019 fyller Jon Fosse seksti år. Det er også tjuefem år sidan han debuterte som dramatikar og trettiseks år sidan han debuterte med romanen Raudt, svart i 1983. I jubileumsåret vert diktarskapen hans heidra både i inn- og utland. Jon Fosse skriv innanfor eit breitt spekter av sjangrar; romanar, teaterstykke, dikt, barnebøker, essay og kortprosa. Likevel er det som om alt heng saman på sitt eige, finstemte vis.

Jon Fosse skriv om fjorden, døden og kjærleiken. Den kvardagslege verda som blir dikta fram, er det berre Fosse, med sin særeigne signatur, som kan skapa. For over den finst ein stor himmel, og i alt han skriv, er det sterke band til det vestlandske.

Likevel ber litteraturen hans i seg ei menneskeleg sanning som viser seg å vera gyldig i store delar av verda.

Tekstutvalet til denne utgjevinga er det Hildegun Riise som står for. Ho har valt dikt som lenge har vore som skattar for henne, men òg tekstar som har festa seg i henne gjennom denne innspelinga; dikt som er fylte med kjærleik og lys, einsemd, død og trøyst. Med andre ord dikt som set ord på noko djupt universelt og menneskeleg.

Jon Fosse er ein unik diktar som gjev oss språk for det så å seia språklause. Hardingfelespelar og komponist Benedicte Maurseth og gitarist og komponist Stein Urheim er ansvarlege for nye musikalske tolkingar og komposisjonar til Fosses poesi.

Alle tre har òg tidlegare arbeidd med hans mangslungne tekstunivers.

Utgjevinga vert lansert med framsyningar på Det Norske Teatret, Fossedagane og Litteraturhuset i Bergen.

Framsyningar:

17. September – Det Norske Teatret Scene 2, Oslo

18. September – Det Norske Teatret Scene 2, Oslo

21. September – Fossedagane, Strandebarm

26. September – Litteraturhuset, Bergen

Andreas Risanger Meland - andreas@grappa.no / 41419089

Åge Sten Nilsen er ute med andre singel fra kommende album13.9.2019 14:52:01 CESTPressemelding

«Ghost On The Wall» er andre smakebit fra NRK Stjernekamp-aktuelle Åge Sten Nilsen sitt femte soloalbum Crossing The Rubicon, som viser at Åge for alvor har fått smaken for country i forkant av helgens utgave av programmet. Førstkommende lørdag er det countryen som får styre skuta på tv-skjermer landet over under ukens utgave av NRKs Stjernekamp. Dette er en sjanger som uten tvil har satt sine spor hos Åge den siste tiden, og dette er derfor et perfekt tidspunkt å slippe «Ghost On The Wall» til fansen. For ham er denne låta en hyllest til kvinnen. Hør den her! – «Ghost On The Wall» handler om musikere som meg som aldri er hjemme, og den samvittighetskvalen vi får av å bare være et spøkelse på veggen. Dette er derfor en låt til alle kvinnene som holder fortet når vi ikke kan det. Denne singelen følger «Baby Don't Be Leave», som nå også har fått en helt bisarr musikkvideo som du kan sjekke ut ved å trykke her! Albumet Crossing The Rubicon slippes på Grappa Musikkforlag 25. oktober.

Frida Ånnevik sitt nye album er ute nå13.9.2019 09:53:22 CESTPressemelding

"Resultatet er like sterkt som det er fint" - Aftenposten, terningkast 5. "Enkel engelsk sanglyrikk gjort til stor norsk poesi" - VG, terningkast 5. "Frida Ånnevik synger coverlåter, og oppnår målet med sånt: Å få det til å høres ut som et helt eget, personlig album" - Dagsavisen, terningkast 5. I dag er Frida Ånnevik ute med et album med tekster oversatt til norsk, fra artister som Joni Mitchell og Spice Girls! Andre sanger er ett av hennes mest ambisiøse prosjekter til nå. Med fire utgivelser bak seg har Frida høstet lovord og gode kritikker, og ikke minst gjort seg fortjent til tre Spellemannpriser. Etter søsterplate-prosjektet Her bor / Flyge fra i 2016 og 2017, hadde hun behov for å gruble litt før hun gjøv løs på nytt soloalbum med helt nye låter. Ved å gjendikte og synge andres sanger opplever hun etter eget utsagn at hun får utviklet seg videre og samtidig hvile litt i noen andres melodier. – Andre sanger er et plateprosjekt som har blitt til over flere år. Det er en coverplate

Jon Fosse i popsang-format12.9.2019 22:37:47 CESTPressemelding

Den unike norske musikeren, komponisten og produsenten Sandra Kolstad slapp på forsommeren sitt femte kritikerroste album, det svært åpenhjertige og velproduserte «Burning Love». 13. september kommer «Elv på himmelen», der hun har tonesatt dikt av en av Norges største nålevende forfattere, Jon Fosse, og invitert med seg en imponerende liste av vokalister, fra Sivert Høyem (første gang på norsk), Ane Brun, Tuva Syvertsen, Ingrid Olava og Thea Hjelmeland, til Ragnar Hovland , Gjertrud Jynge og Frank Kjosås.

Trudy & Dave er ute med «Loving Breeze»6.9.2019 09:38:27 CESTPressemelding

Den nye låta fra Trudy & Dave, er både sår og røff på en gang. Den er fylt av lengsel etter at to sjeler blir en. Utgangspunktet er en ensomhet som dels handler om at alle mennesker i bunn og grunn står aleine, men også at man kan oppleve å være ensom sammen med andre. Håpet ligger i et skjørt frø av kjærlighet som akkurat er sådd, og som utover i sangen fyller opp hjerte og sjel med en «Loving Breeze». Hør «Loving Breeze» her! En fun fact er at denne vinden førte til giftemål i låtskriverens eget tilfelle, to uker før releasen av denne singelen! «Loving Breeze» starter med naken vokal før kassegitaren kommer inn. «Dave» sin andrestemme understreker sårheten i første refreng, og det hele løftes til et nytt nivå når hele bandet kommer inn før andre vers. Grunnkompet (Tomas Pettersen på trommer og Bo Berg på bass, Magnus Berg på gitar) forankrer det hele, mens mandolintonene til Olav Torgeir Kopsland kommer inn som sommerfugler, som understreker lys og håp. Johanna Demker og Alf Brettevi

Åge Sten Nilsen er ute med ny singel30.8.2019 10:59:17 CESTPressemelding

«Baby Don’t Be Leave»er første smakebit fra NRK Stjernekamp-aktuelle Åge Sten Nilsen sitt femte soloalbum Crossing The Rubicon. Dette er en lettbeint glad-poplåt i 60-talls ånd, men med en dyster og bisarr tekst om en sart sjel som nekter å gi slipp på kjæresten sin, uansett pris. Siden forrige soloalbum - uventede akustiske og melankolske Smooth Seas Don't Make Good Sailors - har Åge nå bevegd seg nærmere ett elektrisk 60-talls-uttrykk, selv om flere låter har en tydelig og naturlig tilhørighet til forrige album. Dessuten, til sammenligning med da Åge turnerte solo med Unplugged and Personal-konsertserie i Norge, Tyskland, Sverige, Romania og England, kan Åge fremover i større grad oppleves med sitt soloband The Butterflies, bestående av Freddy Holm (div. strengeinstrumenter), Eivind Kløverød (trommer), Atle Rakvåg (bass) og Ola Aanje (tangenter). Hør "Baby Don't Be Leave" her! Albumet Crossing The Rubicon slippes på Grappa Musikkforlag 25. oktober.

Tre Små Kinesere er ute med ny singel23.8.2019 09:52:37 CESTPressemelding

I dag er det endelig duket til oppfølgersingelen «Det ska du få mæ te å tru» fra Tre Små Kinesere med en ny og lyrisk sett hardtslående låt. Vi meie ned all blomstern på enga Og håpe vi lar humla sus Plukke litt på ustemte strenga Og nynne på en aksjefondblues Slik går tredje vers i Tre Små Kinesere sin nye singel «Vente på rødt», hvor de rent lydmessig vender tilbake i sitt akustiske utgangspunkt. Som sin forrige singel, er denne også av slaget «litt mer politisk betonte sanger fra TSK». For frontfigur Ulf Risnes er det ganske enkelt fordi det føles naturlig for ham å være politisk i den tiden vi lever i nå. – Og det føler jeg med tanke på at det er flere og flere duster som innsettes i viktige embeter. Det starta med Trump, og nå har vi fått Boris Johnson også, sier Risnes. Med denne sangen prøver han å si at man ikke bare kan skylde på folket, fordi det mangler et alternativ på venstresiden i politikken som presterer å si klart ifra. At det røde signalet de venter på er en stopp i v