Ragn‐Sells AS

Blant de første i Europa

Del

Hva veier opptil 50 tonn, går på strøm, og skal frakte avfall i skytteltrafikk gjennom hovedstaden? Svaret er gjenvinningsselskapet Ragn-Sells sin nye elektriske trekkvogn.

Den splitter nye trekkvognen er 100% elektrisk, og skal frakte avfall i skytteltrafikk gjennom Oslo.
Den splitter nye trekkvognen er 100% elektrisk, og skal frakte avfall i skytteltrafikk gjennom Oslo.

Denne elektriske lastebilen kjører nå på veiene i Oslo. Ragn-Sells har et mål om at alle deres renovasjons- og lastebiler skal kjøre fossilfritt i fremtiden, og gjennom konseptet «Highway to EL» investerer selskapet i flere elektriske kjøretøy. Den første elektriske renovasjonsbilen fikk mye oppmerksomhet da den ble satt i drift i Oslo sentrum i fjor sommer, og nå – under ett år senere – får den selskap av en 50-tonns trekkvogn.

- I første omgang skal trekkvognen benyttes i skytteltrafikk mellom Romerike avfallsforedling (ROAF), og Fortum Oslo Varmes energigjenvinningsanlegg, men vi ønsker å se på andre strekninger etter hvert. På denne strekningen har den en beregnet rekkevidde på 150 kilometer fullastet, og klattlading i 20 minutter ved hver lasting vil sørge for at den er i drift hele dagen, sier Lars Gravdahl, logistikksjef i Ragn-Sells.

Tidlig ute

Fjorårets renovasjonsbil var den første av sitt slag, og Ragn-Sells er også en av de aller første renovasjonsselskapene som tar i bruk en elektrisk trekkvogn.

- Det er gøy å være tidlig ute og blant de første, men det viktigste for oss er selve konseptet «Highway to EL». Vi forsøker å spre denne teknologien til alle deler av virksomheten vår, og føler det er spesielt viktig fordi vi er i den bransjen vi er, sier logistikksjefen.

Ny teknologi skal gjøre oss bedre

- Et av de viktigste målene med «Highway to EL» at den nye teknologien skal gjøre oss bedre, ikke bare mer miljøvennlige. Renovasjonsbilen vår har fungert veldig bra, men det har vært noen utfordringer når det gjelder planlagt rekkevidde. Den nye trekkvognen er utstyrt med en superlader med 150 kW strømforsyning som gir en meget rask ladetid, forklarer han.

Selskapet har også investert i flere elektriske maskiner til bruk inne på sine anlegg, noe som har vært en ubetinget suksesshistorie.

- Med stasjonært utstyr kan du arbeid med strøm tilkoblet, eller med tilgang til ladestasjon rett i nærheten. Vi har flere elektriske gravemaskiner og trucker som har gjort underverker for arbeidsmiljøet, sier Lars Gravdahl.

Bred politisk støtte

Implementeringen av EL-kjøretøy og elektriske maskiner krever mye ekstraarbeid fordi teknologien fortsatt er ny. De framtidige miljøgevinstene gjør allikevel risikoen verdt det, mener Ragn-Sells administrerende direktør, Bjørn Hoel:

- Noen må satse og gå foran, og det kan like gjerne være oss. Det er et viktig signal at vi som samfunnsaktør tar grep for å prøve ut dette. Samtidig må det selvsagt være økonomisk forsvarlig. En EL-lastebil er mye dyrere enn en diesel-lastebil, sier Hoel.

«Highway to EL»-prosjektet får økonomisk støtte fra Enova, og Ragn-Sells har signert på Oslos klimapakt og er en del av nettverket Næring for klima.

- Det er bred politisk støtte for å gjennomføre dette prosjektet. Neste fase er at de store lastebilprodusentene kommer med elektriske biler, noe som gir oss et helt annet service- og støtteapparat enn vi har i dag. Elbiler sparer miljøet, går stillere, vibrerer mindre og krever mindre vedlikehold. Dette er bare starten, avslutter Bjørn Hoel.

Rekkevidde

  • Rekkevidde på cirka 150 kilometer, beregnet ved fullastet bil på dens planlagte kjørerute
  • Klattlading i 20 minutter ved hver lasting hos ROAF vil holde trekkvognen i drift hele dagen

Tekniske data

  • Chassis: MAN TGS 6 x 2
  • Batteripakke: 300 kWh (Estimert forbruk i Norge er 2,5 kWh/km)
  • Gearbox: Allison automatic
  • Maksvekt: 50 tonn fullastet

Lading

  • Terra HP 150 Static DC – Strømforsyning 150 kW
  • CCS2-ladestolpe, støtter opp til 350 A, Vannkjølt kabel
  • 0%-100% lading 2 timer

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Den splitter nye trekkvognen er 100% elektrisk, og skal frakte avfall i skytteltrafikk gjennom Oslo.
Den splitter nye trekkvognen er 100% elektrisk, og skal frakte avfall i skytteltrafikk gjennom Oslo.
Last ned bilde
Konseptet Highway to EL innebærer fossilfrie elektriske kjøretøy.
Konseptet Highway to EL innebærer fossilfrie elektriske kjøretøy.
Last ned bilde
Trekkvognen har en maksvekt på 50 tonn fullastet og er 100% elektrisk.
Trekkvognen har en maksvekt på 50 tonn fullastet og er 100% elektrisk.
Last ned bilde
Trekkvognen er utstyrt med en superlader med 150 kW strømforsyning som gir en meget rask ladetid. 0-100 lading på 2 timer.
Trekkvognen er utstyrt med en superlader med 150 kW strømforsyning som gir en meget rask ladetid. 0-100 lading på 2 timer.
Last ned bilde

Om Ragn‐Sells AS

Ragn‐Sells AS
Ragn‐Sells AS
Solheimveien 101
1473 Lørenskog

22 800 800https://www.ragnsells.no

Familieeid gjenvinningsentreprenør

Ragn‐Sells er en 100% familieeid gjenvinningsentreprenør etablert i Norge, Sverige, Danmark og Estland. Vår kjernevirksomhet er transport, sortering og bearbeiding av avfall fra næringslivet og private. Av dette avfallet produserer vi sekundære råvarer som papir, plast og metaller til verdensmarkedet.

I Norge sysselsetter vi cirka 400 personer på våre 24 avdelinger rundt om i landet. Ragn‐Sells AS er sertifisert på kvalitet, miljø, arbeidsmiljø og samfunnsansvar.

Fokus på innovasjon og bærekraft

Vår viktigste oppgave er å ta vare på ressursene i avfallet. Vi jobber derfor kontinuerlig med innovasjon for å løfte avfallet oppover i avfallshierarkiet og øke gjenvinningsgraden. Vi er også opptatt av å ta vare på samfunnet rundt oss og er det første selskapet i Norge som er sertifisert på samfunnsansvar.

Følg saker fra Ragn‐Sells AS

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Ragn‐Sells AS på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Ragn‐Sells AS

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom