Blågrønn seier for Rambøll

13.6.2017 14:11 | Rambøll

Rambøll skal utvikle blågrønn visjonsplan for IKDP Forus i Stavanger. Arbeidet blir et viktig bidrag til å bygge identitet og attraktivitet for både eksisterende og kommende virksomhetsetableringer i området.

I foto (f.v): Else Dybkjær, landskapsarkitekt, Marianne Berge oppdragsleder og Anne Merethe Skogland oppdragsansvarlig.

-Blågrønne strukturer, og levende byer, er noe av kjernen i det Rambøll ønsker å være kjent for. I tilbudet til Stavanger kommune toppet vi laget og tilbød noen av våre beste, og mest erfarende, lokale og internasjonale ressurser. En blågrønn visjonsplan for Forus vil påvirke området og hele regionen. Vi gleder oss veldig til å jobbe med dette spennende oppdraget, forteller oppdragsansvarlig, Anne Merethe Skogland.

Samfunnsrådgiveren Rambøll er en pådriver for nye og innovative løsninger innen bærekraftig og fremtidsrettet byplanlegging, noe referanseprosjektene gjenspeilet. Blant annet ble Hans Tavsens Park i København, overordnet landskapsplan for Madla-Revheim og klimahåndteringsplan for New York City presentert som referanseprosjekter.

Mål for området
Hovedmålet i oppdraget er å styrke attraktiviteten til Forus, både for mennesker, virksomheter og kommende utviklingsprosjekt. Et helt sentralt element i Rambølls Liveable Cities-konsept er integrering av natur i utemiljøet. Det skal vises potensialer for miljøvennlig og habitatforbedrende vannhåndtering som fører til bedre vannkvalitet, potensial for økt rekreasjonsverdi og grep for overvannshåndtering.

-Vi er veldig stolte av at prosjektgruppen for IKDP Forus sa seg enig med oss i at byutviklingsaspektet er sentralt i dette oppdraget. Vi jobber med et tydelig mål om at samfunns- og byutvikling skal ha mennesker og miljø i fokus. Det kunne fort kokt ned til at oppdraget kun ble løst som et «vannforvaltningsoppdrag». Det ville ikke gitt tilsvarende kraft til områdeutviklingen, avslutter Skogland.

Prosjekt er en del av interkommunal kommunedelplan for Forusområdet (Stavanger Sandnes og Sola).

IT i Praksis 2017 – Norges digitale status10.8.2017 16:00Pressemelding

For treg digital utviklingDen digitale utviklingen i Norge går fremover – men ikke raskt nok. Det viser rapporten IT i Praksis 2017, som lanseres i dag. IT i Praksis tar for seg Norges digitale status, og ser på digitale erfaringer, utfordringer og planer i 500 offentlige og private virksomheter. Rapporten utgis for tiende gang, og er laget av Rambøll i samarbeid med IKT Norge, Visma og Den Norske Dataforening. - Den digitale utviklingen går fremover, men det går det fortsatt for sakte. Brukerne er mindre fornøyde med den digitale kommunikasjonen med det offentlige enn i fjor, forteller Morten Skodbo, direktør i Rambøll Management Consulting. - Dette kan skyldes at utviklingen av teknologien og mulighetene som følger med går svært raskt. Gapet mellom hva som er teknologisk mulig og hva vi faktisk oppnår i offentlig sektor blir dermed stadig større. Jo bedre tjenester du får privat, jo mer forventer du når du skal snakke med det offentlige. Mye å hente på brukerinvolvering IT i Praksis