Black Friday starter julehandelen

På årets Black Friday vil nordmenn bruke om lag 3,4 milliarder kroner. Det er særlig på kjøpesentrene fenomenet slår an.
Direktør for Virke Faghandel, Bror Stende.

Den påfølgende fredagen etter Thanksgiving har for lengst satt seg som en handelsdag i USA. Black Friday skal være dagen handelsnæringen igjen snur røde tall til svarte tall, og julehandelen kick-starter.

De to siste årene har fenomenet virkelig slått an i Norge, og i fjor økte omsetningen på Black Friday med 10,6 prosent sammenlignet med året før.

– I 2016 så vi Black Friday over alt. Dagen har etablert seg som en av de store handledagene i løpet av året, og det er veldig mange gode tilbud ute og går, sier Bror William Stende, direktør for faghandel.

2017 blir rekordår

Virke anslår at vi i år vil handle for 3,4 milliarder kroner på Black Friday, inkludert mva. Dette vil være mer enn noensinne.

– Black Friday er blant årsakene til at vi er tidligere ute med julegavekjøpene enn før. I fjor flyttet nesten 1,5 mrd. kroner av julehandelen seg fra desember til november, og det er grunn til å tro at denne trenden vil fortsette i år, sier Stende.

– Særlig er det omsetningen i elektro- og sportsbutikker som forflytter seg til november. Dette er også klassiske julegave-bransjer, hvor du kan gjøre veldig gode kjøp på Black Friday, sier Stende.

Størst på kjøpesenter og nett

Kjøpesentrene har trykket handledagen til sitt bryst, og markedsfører Black Friday i større grad enn butikker utenfor kjøpesentre. I 2016 økte også omsetningen på Black Friday på 4 av 5 kjøpesentre sammenlignet med samme dag året før.

Men også nettbutikkene har kastet seg på og konkurrerer om forbrukernes oppmerksomhet i dagene før. Virkes forbrukerundersøkelse fra 2016 viste at mer enn to av fem av dem som var interesserte i å handle på Black Friday, ville handle på nettet. En av fem vil handle i fysisk butikk, mens tre av fem vil handle i begge kanaler.

– Enten det er på Black Friday eller Cyber Monday, som er påfølgende mandag og er en handledag for nettbutikker, er det tydelig at forbrukerne ønsker å benytte anledningen til å gjøre smarte kjøp. Nordmenn er svært prisbevisste kunder, og butikkjedene har tøff konkurranse for å vinne julekronene våre, avslutter Stende.

Direktør for Virke Faghandel, Bror Stende.