Bjørnar Erikstad blir flaggbærer i Rio

6.9.2016 17:42 | Norges idrettsforbund

Bjørnar Erikstad fra Tønsberg Seilforening blir den norske troppens flaggbærer under åpningsseremonien for Paralympics i Rio på onsdag. Erikstad seiler 2.4mR, og dette blir hans fjerde Paralympics.

Foto: Team Norway

- Da det ble klart at seilerne skulle delta på åpningsseremonien var valget åpenbart. Bjørnar er en veteran i Paralympics, og en solid kulturbærer som alltid bidrar positivt i den norske troppen, sier Chef de Mission Cato Zahl Pedersen i Olympiatoppen.

- Det var veldig hyggelig å bli spurt, sier Erikstad. – Det er en ære å bære flagget foran den norske troppen, så dette er noe jeg gleder meg til.

Erikstad har en merittliste som blant annet inneholder 8 NM-gull, sølv og bronse i verdenscupen sammenlagt og 2 sølv og 2 bronse i VM, sist i 2015 med sølv i fjorårets VM i Finland i klassen der også funksjonsfriske deltar. I 2015 ble han kåret til Årets mannlige funksjonshemmede utøver under Idrettsgallaen, og fikk prisen Årets mannlige seiler.

Paralympics i Rio blir det siste for seiling i denne omgang, da idretten er fjernet fra det paralympiske programmet fra Tokyo 2020.

Bilder av Erikstad:

Slik følger du Team Norway i Paralympics:

Foto: Team Norway

Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF) er det øverste organ i Norges største folkebevegelse, med 2.240.000 medlemskap fordelt på 11.409 idrettslag. NIFs visjon er "idrettsglede for alle".