Gjensidigestiftelsen

Bjerke ny leder for finans og økonomi i Gjensidigestiftelsen

Christopher M. Bjerke (51) er ansatt som ny leder av avdeling for finans og økonomi i Gjensidigestiftelsen. Bjerke kommer fra stillingen som assisterende finansdirektør i Veidekke.

Christopher M. Bjerke

Bjerke har lang erfaring fra store børsnoterte selskaper som Saga, Hydro og Veidekke. Han har også erfaring fra meglerbransjen, samt omfattende styreerfaring både som styreleder i flere datterselskaper av Veidekke, og som styremedlem i Pareto Asset Management.

- Med ansettelsen av Christopher M. Bjerke får vi en leder med bred erfaring og egenskaper som vil tilføre Gjensidigestiftelsen mye på flere områder, sier  administrerende direktør Unn Dehlen.

I Veidekke, hvor Bjerke har vært assisterende finansdirektør siden 2008, har han blant annet  hatt ansvar for finansiering, finansielle investeringer, forvaltning av pensjonsmidler, OPS prosjekter, renteforretninger, valutahandler, betalingsformidling, aksjeprogrammet til ansatte, finansiell strategi og finansielle framskrivninger.

Han er utdannet siviløkonom fra Norges Handelshøyskole.

- Jeg ser frem til å jobbe i Norges største stiftelse, og spille på lag med dyktige medarbeidere. Gavevirksomheten gjør at forvaltningsresultatene går til svært nyttige formål, og det inspirerer sier Bjerke som begynner i stillingen 1. oktober.

Lars Erik Mørk
Kommunikasjonssjef

Grundingen 6, 0250 Oslo
Mobil: 922 011 33

Postboks 1640 Vika, 0119 Oslo, Norge || Telefon 21 40 90 40 || www.gjensidigestiftelsen.no

Christopher M. Bjerke

Om Gjensidigestiftelsen

Postboks 1640 Vika

Gjensidigestiftelsen er Norges største finansstiftelse. Stiftelsen ble etablert i 2007 som allmennyttig stiftelse og omdannet til finansstiftelse i forkant av børsnoteringen av Gjensidige Forsikring ASA i 2010.

Stiftelsen er største aksjonær i Gjensidige Forsikring ASA med 62,24 % av aksjene, og videreformidler sin andel av aksjeutbytte fra Gjensidige i form av kundeutbytte til skadeforsikringskundene i selskapet. For 2017 utgjorde dette rundt 2,1 milliarder kroner.

I tillegg til aksjene i Gjensidige forvalter Gjensidigestiftelsen verdier for rundt 20 milliarder kroner. Det er avkastningen av disse verdiene som danner grunnlaget for stiftelsens gavetildelinger.

Gjensidigestiftelsen deler hvert år ut i overkant av 210 millioner kroner til allmennyttige prosjekter innen trygghet og helse. I 2016 delte Gjensidigestiftelsen ut ytterliggere 350 millioner kroner til det norske brannvesen gjennom "Det store brannløftet" i forbindelse med 200 årsjubileet til Gjensidige.

Siden 2007 har stiftelsen delt ut nesten 2,2 milliarder til rundt 6500 prosjekter.