Bjarne Melgaard - This is what I do to make money

Tirsdag 10. februar kl. 18:00 åpner Bjarne Melgaard ny utstilling hos Galleri Fineart i Oslo. Denne gangen er det den mer kommersielle biten av Melgaard vi får se, og som tittelen på utstillingen sier This is what I do to make money, er dette en salgsutstilling. 50 til 60 nye arbeider og to filmer venter sitt publikum.
Foto: David Oramas

Selv sier Melgaard – Det er noe demokratisk med grafikk, det ligger på mange måter i mediets natur; det er billigere, og en grafikkutstilling er kanskje litt mer lavterskel. – Jeg synes det er gøy å lage en utstilling som kan nå ut til flest mulig. Som billedkunster ønsker jeg jo å kommunisere med et størst mulig publikum.

Bjarne Melgaard er først og fremst en fryktløs kunstner som klarer å bryte tabuer, sier den franske galleristen Ropac i en artikkel i Kapital (22/2014).
Melgaard har hatt en travel start på det nye året. Først ut med Munchmuseet og så Galerie Thaddaeus Ropac i Paris. Den10. februar står Galleri Fineart for døren.

Bjarne Melgaard er en kunstner med stor internasjonal suksess og regnes som en av Norges viktigste samtidskunstnere. Melgaards kunst regnes som hete investeringsobjekter og når stadig nye prisrekorder.

Verket Confessions of a Recovering Minimalist (1996) er kåret til et av Morgenbladets 12 viktigste kunstverk.

Rolf Stavnem
Daglig leder Fineart

Fineart AS har Norges største utvalg av kunst. Selskapet består av Galleri Fineart, nettgalleriet fineart.no og magasinet KUNST. Fineart AS omsetter for ca MNOK 40 pr år. Galleri Fineart åpnet i slutten av august 2014 sitt nye utvidede galleri med totalt 2000 m2 utstillingsplass og er med dette Nordens største galleri. Galleriet finner du på Filipstad brygge 2, Aker Brygge/Tjuvholmen.