Bistand og utvikling er et ikke-tema i valgomatene

Verken NRK, TV 2, VG eller Dagbladet har med bistand eller utvikling i sine partitester. –Valgomatene legger ufullstendige premisser for den politiske debatten, mener generalsekretær i Plan International Norge, Kjell Erik Øie.
Plan i arbeid med å gi mat og sanitærartikler til de flomrammede under årets monsunsesong i Nepal. Foto: Plan International

Plan International Norge har gått gjennom partitestene til NRK, TV 2, VG og Dagbladet, og ingen av dem har spørsmål angående bistand og utvikling. Det reagerer generalsekretær i Plan International Norge, Kjell Erik Øie på.

– Valgomatene legger ufullstendige premisser for den politiske debatten. Stortingsvalget handler om mer enn hva de folkevalgte kan gjøre for Norge; det handler også om hva Norge kan gjøre for resten av verden, sier han.

Svekker partitestene

Øie er kritisk til at partitestene hos Norges største mediehus mangler disse problemstillingene, og han mener det svekker valgomatene som hjelpemiddel for velgerne.

– Hvis det er meningen at valgomatene skal være et reelt hjelpemiddel for de som skal stemme, må de legge større vekt på internasjonale spørsmål. Folk flest er opptatt av mer enn det som skjer innenfor Norges grenser, og det er viktige forskjeller mellom partiene når det gjelder bistand og utvikling som bør komme frem i partitestene til de største mediene i landet.

Her er valgomatene:

TV 2: http://www.tv2.no/politikk/valg/partitesten/?id=4&pid=362c332c3