Birgit Røkkum Skarstein er innstilt som kandidat til IPCs utøverkomité

Den internasjonale paralympiske komité (IPC) bekrefter at Birgit Røkkum Skarstein (28) er innstilt som kandidat i IPCs utøverkomité. Valget skjer under Paralympics i PyeongChang i mars 2018.

I november i år valgte Idrettsstyret, på bakgrunn av innstillingen fra NIFs utøverkomité, å fremme Skarstein som kandidat fra Norges Paralympiske Komité (NIF). Det er utøverne i Paralympics i PyeongChang som til slutt skal velge tre vinterrepresentanter til IPCs utøverkomité.

- Idretten er en betydelig samfunnsaktør. Utøvernes stemme er viktig for å forvalte og formidle utøvernes interesser. Som engasjert utøver ønsker jeg å være med å forme idretten for fremtiden. Utøverkommisjonen er et innflytelsesrikt og godt sted å gjøre det, er Birgit Røkkum Skarsteins kommentar på at hun er innstilt.

Eskil Hagen er Norges medlem av IPCs utøverkomité. Han har bestemt seg for å ikke stille til gjenvalg. Kjartan Haugen, som leder NIFs utøverkomité, håper Norge fortsatt vil være representert i komiteen etter lekene i PyeongChang.
- Det er viktig at utøvernes interesser ivaretas i utviklingen av De paralympiske leker og internasjonal paraidrett, og det er selvsagt naturlig at vi ønsker å få inn en ny kandidat fra Norge, sier Kjartan Haugen.

Det er et samstemt Idrettsstyre som står bak Skarsteins kandidatur.
- Det er viktig at Norge er med og påvirker internasjonal idrett gjennom ulike verv. Birgit er en utøver som setter laget foran seg selv og som representerer norsk idrett internasjonalt på en særdeles god måte. Idrettsstyret og hele norsk idrett ønsker Birgit Røkkum Skarstein lykke til med valget, sier Tvedt.

Fakta om Birgit Røkkum Skarstein:

- Fra Levanger, Nord-Trøndelag

- Medlem av Frol IL og Christiania Roklubb

- Deltatt i to Paralympiske leker: Sotsji 2014 (langrenn) og Rio 2016 (roing)

- VM-sølv i langrenn i 2017 og VM-gull i roing i 2014 og 2017. Hun har VM-sølv i roing fra 2013 og VM-bronse i samme øvelse i 2015.