Bilskader utenlands er nesten borte

Norgesferie på mange gjør at bilskader og behov for veihjelp flytter seg fra utlandet til Norge.
Behovet for veihjelp til nordmenn på bilferie i Europa er vanligvis stort på sommeren. Slik er det ikke i år. Nå trenger de hjelp innenlands. (Foto: If)

Forsikringsselskapet If merker at langt flere bruker bilen innenlands denne sommeren. Behovet for veihjelp og meldinger om bilskader fra Norge har tatt seg betydelig opp de siste to-tre ukene, og ligger på et høyere nivå enn til vanlig om sommeren.

– De fleste vil feriere i Norge i sommer, og det vil derfor være vesentlig flere norske biler ute på veiene enn vanligvis på sommeren. Det er derfor en naturlig økning i antall veihjelpsassistanser, mekaniske skader og karosseriskader her i landet, sier informasjonssjef Sigmund Clementz i If.

– De som kanskje vanligvis drar nedover med bilen på kontinentet eller til Sverige, vender i år blikket andre steder og besøker Vestlandet, Trøndelag og Nord-Norge. Sørlandet er også populært, merker vi i If, sier han.

Antallet bilskader og behov for veihjelp i utlandet har sunket mye på grunn av de fleste nordmenn holder seg innenfor landets grenser, og skadene har derfor flyttet seg til Norge. Vanligvis er det mange meldinger om bilinnbrudd i feriebiler i Gøteborg. Slik er det ikke i sommer, Motorhavarier på Autobahn har også uteblitt til nå.

Med mange elbiler på langtur på veiene rundt om i Norge, venter også If en økning i behov for batterilading og transport av bil med flatt batteri.

– Veihjelp, med en egenandel på noen hundrelapper, er en del av kasko- og delkaskoforsikringen hos norske forsikringsselskaper. Ved veiassistanser er det i sommer noen årsaker som utmerker seg: Punktering, flatt batteri, startvansker, utelåsing og motorfeil, sier Clementz.

Det kan bli stort trykk på enkelte verksteder i sommer, det kan derfor ta lengre tid enn normalt å få bilen ferdig. Utenfor ferie vil verkstedene normalt ha én til to uker ventetid. Midt på sommeren kan ventetiden bli lengre, både på grunn av ferieavvikling og forhold som er knyttet til korona.

Sigmund Clementz er informasjonssjef i forsikringsselskapet If. (Foto: If)