Risør kammermusikkfest

Billettsalget for Risør kammermusikkfest starter tirsdag 5. februar kl. 10.

Billettsalget for Risør kammermusikkfest starter tirsdag 5. februar kl. 10. Kunstnerisk leder Marianne Beate Kielland lover «guddommelig musikk i kammermusikkformat – med ekstraordinære musikere»
Marianne Beate Kielland er kunstnerisk leder for Risør kammermusikk-festival.
Foto: Lena Lahti
Marianne Beate Kielland er kunstnerisk leder for Risør kammermusikk-festival. Foto: Lena Lahti

Mezzosopranen Marianne Beate Kielland har satt sammen et spennende program og det blir fokus på vokalmusikk denne sommeren. Kammermusikkformatet skal stå i sentrum og det blir alt fra barokk til samtidsmusikk med kjente og kjære komponister og verker på programmet. En rekke verdensstjerner kommer til sommerens festival; sopranen Mari Eriksmoen, tenoren Michael Schade, barytonen Thomas E. Bauer, fiolinisten Eldbjørg Hemsing, cellisten Jan-Erik Gustafsson, trompetisten Tine Thing Helseth, oboisten Christoph Hartmann, klarinettisten Matthew Hunt, fagottisten Martin Kuuskmann samt en rekke andre toppmusikere. Barokkanerne, Engegårdkvartetten, Poing sammen med Maja S. K. Ratkje, Håkon Kornstad Trio og Susanna kan du også oppleve. På årets store utendørskonsert på Stangholmen er det Kristiansand symfoniorkester  sammen med Mari Eriksmoen, Marianne Beate Kielland, Michael Schade og Thomas E. Bauer som fremfører høydepunkter fra operaverdenen. Konserten ledes av dirigenten Rune Bergmann som for tiden gjør stor suksess i inn- og utland.

For intervju og kommentarer ta gjerne kontakt med festivalsjef Eirik Raude tlf: 922 96 263. Bildet av Eirik Raude kan lastes ned her: http://eirikraude.no/biography/

Litt om kunstnerisk leder Marianne Beate Kielland:
Mezzosopranen Marianne Beate Kielland er en av de fremste sangerne på den internasjonale konsertscenen i dag.
Hun har medvirket på rundt 50 innspillinger av oratorier, operaer, kantater og sanger; et drøyt titall av disse er soloalbum og hun er en av få norske sangere som er Grammynominert. Det skjedde i 2012 for albumet Veslemøy Synsk med musikk av Grieg og Olav Anton Thommessen. Med 120 reisedager i året, er det godt at kammermusikkfestens kunstneriske leder er glad i å organisere både seg selv og andre. Festivalarbeid er ikke noe nytt for henne. Hun vært daglig leder for Lofoten Internasjonale Kammermusikkfest, og hun sitter heller ved PC´en for å booke musikere, enn å shoppe eller gå på museer når hun har ledig tid på reiser.
Tidlig i karrieren valgte hun vekk opera. «Det ligger mer penger og berømmelse der. Men jeg synes den direkte formidlingen til publikum er mer givende enn å gå via en teaterrolle.»
Om Marianne Beate skriver Gramophone: «The mezzo-soprano is quite outstanding: strong, firm, sensitive in modulations, imaginative in her treatment of words, with a voice pure in quality, wide in range and unfalteringly true in intonation.”
Hun opptrer jevnlig med fremstående dirigenter som Philip Herreweghe, Rinaldo Allessandrini, Fabio Biondi, Jordi Savall, Masaaki Suzuki, Andrew Manze og Helmut Rilling.

Marianne Beate Kielland er kunstnerisk leder for Risør kammermusikk-festival.
Foto: Lena Lahti
Risør kirke, foto: Liv Øvland.

Om Risør kammermusikkfest

Risør kammermusikkfest

92 29 62 63https://kammermusikkfest.no

Kontaktperson: adm@kammermusikkfest.no

Følg pressemeldinger fra Risør kammermusikkfest

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Risør kammermusikkfest på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Risør kammermusikkfest