Bileierne står fritt til å velge bilglassverksted
Det sier Arild Hansen, daglig leder i Autobransjens Leverandørforening. Han kjenner til eksempler hvor merkeverksteder forsøker å argumentere for at garantien kun gjelder hvis skader blir utbedret hos et merkeverksted. Mange bileiere opplever rett og slett at de ikke har reelle valgmuligheter.
– Men det blir sjeldnere og sjeldnere. Jeg bruker å sende over Konkurransetilsynets rapport hvis det dukker opp slike hendelser, og da avsluttes saken ganske raskt. Det blåste som verst for 10-15 år siden, og da måtte importørene endre instruksjonsbøkene for enkelte modeller, sier Hansen.
Kan gi inntektstap
For glassmestere med bilglassavdeling eller rene bilglasselskaper er det irriterende og gir et inntektstap hvis merkeforhandleren fortsatt feilinformerer om dette. En bileier blir naturlig nok usikker, og ønsker selvsagt ikke å komme i vanskeligheter i forhold til garantibestemmelsene.
Ekstra uforståelig blir det når glassprodusenter som AGC Automotive, Pilkington, St.Gobain Securit, Fuyao Corporation både produserer direkte til bilfabrikkanter verden over og til frittstående glassmestere med bilglassavdeling. Dermed faller argumentet om at merkeverkstedenes egne produkter er bedre enn andres på steingrunn.
Klare retningslinjer
I Konkurransetilsynets rapport om bilgaranti heter det:
«Ved reparasjoner og vedlikehold som bileieren selv betaler for trenger ikke bileier å bruke bilprodusentens autoriserte merkeverksted eller bilprodusentenes reservedeler for at garantien skal gjelde. Vilkår i bilgarantier kan feilaktig gi inntrykk av det er tilfelle. Konkurransereglene er imidlertid til hinder for at bilprodusenten/importøren stiller garantivilkår som fratar bileieren denne retten til å velge verksted og reservedeler når han selv betaler».
En av årsakene til at rapporten ble utferdiget var at Konkurransetilsynet ønsket å gjøre forbrukerne trygge på valgmuligheten, og ikke minst fremme konkurransen i markedet. Forutsetningen er at uavhengige verksted kan tilby likeverdige tjenester som merkeverkstedene, har samme tilgang til nødvendig bilteknisk informasjon for reparasjoner og vedlikehold, og har tilgang på nødvendige reservedeler.
Bilimportører eller forhandlere kan ikke nekte uavhengige verksteder tilgang til nødvendig teknisk informasjon for reparasjon og vedlikehold og tilgang til bilprodusentenes egne reservedeler.
Et annet sted i rapporten slår konkurransetilsynet fast at bileieren står fritt til å velge andre verksteder enn merkeverkstedene:
«Bileier har en reell valgmulighet. Selv om garantivilkår er uklare og gir inntrykk av at du må bruke merkeverksted, skal du likevel kunne bruke andre verksteder».
– Bruker de beste
Også forsikringsbransjen forholder seg til Konkurransetilsynets bestemmelser. De ønsker å bruke de beste verkstedene til å utbedre skader eller skifte ruter, uavhengig om det er et autorisert frittstående verkested eller et merkeverksted.
– Vi bruker nærmeste autoriserte verkested vi har avtaler med uavhengig av bilmerke. Når det gjelder glass bruker vi bilglasselskaper. Glasset er det samme uansett, og de vi anvender har veltrimmede opplegg rundt ruteskift og vi foretrekker at kundene benytter dem, sier Bjørn Ove Slind, daglig leder ved Gjensidige Stjørdal Forsikring.
Strengere krav
Tidligere var en frontrute en frontrute. Den tiden er forbi. I dag kan en frontrute inneholde både sensorer, laser og kamera. Fremtidens glassleverandører til bilparken i Norge vil bli utfordret. Stadig nytt og spesialisert diagnoseverktøy vil koste mye penger, og det vil bli mer krevende å holde seg oppdatert på alle bilmerker og modeller.
– Jeg tror vi vil se en endring i bransjen mot en mer spesialisering der man dyrker og utvikler en spisskompetanse på det man skal være god på. Det blir det samme som med advokater. Noen er gode på skilsmisser og krangling, andre på skatt og andre igjen på mord. Glasskjedene tar dette på alvor, og det finnes mye god kompetanse blant de ansatte. Dessuten blir opplæring av medarbeiderne alfa omega i fremtiden. En bileier som vil skifte en frontrute må føle seg trygg, sier Hansen.
Bruker milliarder
Glass blir et stadig viktigere og bærende element i et karosseri. I tillegg inneholder frontruta mer og mer teknologi. Her må alt klaffe ved et ruteskift. Hansen kommer med et par eksempel på hva han mener.
– Hvis assistenten som holder bilen midt i veibanen blir kalibrert noen millimeter feil, vil det utgjøre mange meter på veien. For en glasspesialist blir det ekstremt viktig at dette blir ivaretatt. Et annet eksempel er hvis frontruta ikke er limt inn riktig. Da vil ikke airbagen på høyre side virke, fordi den bruker frontruta som støttepilar. Alt må skje etter bilfabrikkens spesifikasjoner, sier han.
Hansen maner bransjen til å ta fremtidens krav på alvor, og være forberedt på utviklingen som kommer til å skje.
– En bilprodusent bruker milliarder på å utvikle en bilmodell, og det er bakgrunnen for at de har en liste med spesifikasjoner verkstedene må følge. Man kan ikke overprøve dette, eller forsøke seg på noen fikse løsninger. Bilverksteder og bilglassbedrifter må følge med i timene i årene fremover, og krav til kompetanse og til utstyr er nøkkelord i den sammenhengen, sier Hansen.
Jobber med ny forskrift
For at bliglassbedrifter skal kunne utføre jobbene er de helt avhengige av informasjon om bilen og de spesifikasjoner som står i kravlisten.
– Vi jobber nå med en oppgradering av en ny forskrift som skal komme i september 2020. Vi ønsker at informasjonen om kjøretøyene skal bli mer felleseie, og ønsker felles dataservere som gir bedre tilganger til delekataloger for bilen og mer informasjon. Det vil bety at frittstående verksteder får større tilgang til bilens informasjon, og ikke mindre som vi tidligere kunne frykte, sier Hansen.
Nøkkelord
Bilder
Om Glass og Fasadeforeningen
Glass og Fasadeforeningen (GF) er en interesseorganisasjon for bedrifter med virksomhet innenfor forvaltning, rådgivning, prosjektering, produksjon, bearbeiding, montering og handel/salg av glass- og tilhørende produkter.
Følg pressemeldinger fra Glass og Fasadeforeningen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Glass og Fasadeforeningen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Glass og Fasadeforeningen
Nok et industrieventyr i Telemark?20.3.2024 09:29:49 CET | Pressemelding
Hybridized AS vil redusere energiforbruk og CO2 utslipp i byggenæringen gjennom mere klimavennlige isolerglass. Målet er etablering verdens første automatiserte produksjon av hybride isolerglass i Telemark.
Gjenvinner glass med miljøgifter8.2.2024 12:16:56 CET | Pressemelding
På Lysaker Torg bytter Lysaker Glass AS ut 384 vinduer med isolerglass som inneholder miljøgiften klorparafiner. Sammen med Glass og Fasadeforeningen, Norsk Gjenvinning og Backe Entreprenør sørger bedriften for at glass blir gjenvunnet til bygningsisolasjon.
Opplæringssenter med komplett maskinpark21.12.2023 13:02:54 CET | Pressemelding
Intermac Master 23, Glass og Fasadeforeningens nyeste investering, er nå installert i bransjens kurs- og kompetansesenter. – Vårt verksted er nå topp utstyrt for å tilby fagopplæring på alle nivåer i bransjen, sier Bjørn Glenn Hansen.
Vekst etter Bygg Reis Deg26.10.2023 12:47:31 CEST | Pressemelding
Glass og Fasadeforeningen klinket til med største stand på Bygg Reis Deg. Satsingen har gitt resultater i form av nye medlemsbedrifter og samarbeidspartnere. – Like viktig er at vi har vist at vår bransje har stor betydning i utformingen av klima og miljøvennlige bygg, sier Bjørn Glenn Hansen.
Bygningsintegrerte solcelleløsninger Bygg Reis Deg17.10.2023 16:42:19 CEST | Pressemelding
Stortingets mål om 5 TWh fornybar energiproduksjon på næringsarealer innen 2030 åpner for store muligheter. Glass og Fasadeforeningen tar ballen og invitere til foredraget «Oppdatert veikart for solkraft i Norge» og BIPV-utstilling på Bygg Reis Deg.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom