Dun & Bradstreet

“Big Data” finner vinneren i fotball EM

Kan Fotball EM forutses? Data- og analyseselskapet Bisnode har ved sammenstilling av enorme mengder data funnet fram til det mest sannsynlige resultatet i alle kampene i EM, hvem som går videre, og hvem som vinner tittelen som Europamester i fotball.

Ved bruk av enorme datamengder og mer enn 15000 simuleringer har Bisnode kommet fram til at Spania, England, Sveits og Belgia har størst sannsynlighet for å møtes i semifinalene. Regjerende mestere Spania spås størst mulighet til å stå igjen som vinner nok en gang!

”Big data”

“Big Data” er en samling av enorme mengder data som samkjøres for å forutse noe som kommer til å skje. Data samles og brukes av store selskaper for å forutse din framtidige kjøpsatferd og politiske partier bruker data til å kunne overtale deg i valgkampen. Nå bruker Bisnode Data Analytics Lab liknende metodikk for utfallet av fotball EM 2016. Ved å analysere antall mål, angrepsstyrke og forsvarsstyrke, historiske resultater m.m., kan det lages en prognose for hver kamp, resultatene av gruppespillet, utfallet av playoff og til slutt hvem som blir vinneren.

– Alt er mulig innenfor sport og fotball, det er derfor vi elsker det. Ballen er som kjent rund, og ingenting kan sies med en 100 prosent sikkerhet, sier markedsdirektør Richard Harborg i Bisnode Norge. – Vi har imidlertid vurdert og målt resultater og modeller fortløpende. Analysene våre har vist seg å være ganske treffsikre. Det er derfor vi kan forutsi at regjerende mestere Spania har best sjanser til å bli mestere igjen i 2016, sier Harborg.

Datamaskinene har blant annet funnet ut følgende:

Best angrep: Tyskland

Best forsvar: Spania

Går videre fra gruppespillet:

Gruppe A: 1. Sveits - 2. Frankrike

Gruppe B: 1. England - 2. Russland

Gruppe C: 1. Tyskland - 2. Polen, Ukraina tett på

Gruppe D: 1. Spania - Tyrkia og Kroatia med like sjanser

Gruppe E: 1. Belgia – 2. Italia

Gruppe F: 1. Østerrike – 2. Portugal

Semifinalister: Spania, England, Sveits og Belgia

Vinner Fotball EM 2016: Spania

(Kilde: Bisnode Data Analytics Lab.)

I henhold til sannsynlighetsberegning for hvert lag til å nå visse stadier i mesterskapet, har regjerende mestere Spania den største sjansen til å vinne mesterskapet. Neste er England, fulgt av Belgia og Tyskland, som alle har en sannsynlighet som vinner på over 10 prosent . Lavest mulighet til å vinne mesterskapet har Tsjekkia.

Se vedlegg for fullstendig oversikt over alle prognoser for fotball EM. Nye analyser vil gjøres fortløpende gjennom mesterskapet og nye prognoser vil legges ut på http://footballcup2016.bisnode.com

Richard Harborg, Bisnode Norge AS
E-post: Richard.Harborg@bisnode.com

Om Dun & Bradstreet

Dun & Bradstreet

+47 22 45 90 00http://www.dnb.com

Bisnode er et ledende, europeisk data- og analyseselskap med 2 400 medarbeidere i 18 land. Bisnode hjelper virksomheter med å finne lønnsomme kunder og ikke minst: Oppfølging i hele kundens livssyklus. Bisnodes banebrytende Smarte Data gjør at kundene kan ta smarte beslutninger. Vi matcher og analyserer data fra mange databaser: Data fra våre kunder, Bisnodes egne data – og fra andre store, globale databaser.

Mer enn 150 000 Bisnode-kunder utnytter fordelene med Smarte Data. Vi hjelper kundene med å administrere dataene, ha kontroll på risikoen i kundeporteføljene – og å styrke evnen til å ta gode beslutninger. Dette øker salg og fortjeneste. Vår unike database dekker et stort antall virksomheter, personer, eiendommer og kjøretøyer i Europa.

Bisnode er Dun & Bradstreets største strategiske partner. Dun & Bradstreet har siden 2002 vært en global leverandør av forretningsinformasjon, og har informasjon om mer enn 250 millioner firmaer i 220 land.

Følg pressemeldinger fra Dun & Bradstreet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Dun & Bradstreet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Dun & Bradstreet

Ny analyse: Over 4 500 bedrifter står i fare for å gå konkurs2.4.2024 10:00:00 CEST | Pressemelding

Oslo, 2. april, 2024 – En fersk prognose fra det globale data- og analyseselskapet Dun & Bradstreet viser at 4 588 norske virksomheter står i fare for å gå konkurs i løpet av de neste 12 månedene. Prognosen for første kvartal 2024 er 7 prosent høyere enn situasjonen ved første kvartal 2023. «Konkursrisikoen øker på tvers av næringslivet» sier Kari Mette Almskog, administrerende direktør i Dun & Bradstreet i Norge.

Konkursnedgang på 20 prosent i januar2.2.2024 09:30:00 CET | Pressemelding

Oslo, 2. februar, 2024 – Konkurstallene i januar er ned 20 prosent, sammenlignet med januar 2023. Flere bedrifter har gått konkurs i januar i år enn tilsvarende måned i de relativt sett lave pandemiårene, men færre sammenlignet med årene før pandemien. – Året er fortsatt veldig ungt, og vi forventer fortsatt at 2024 vil bli et konkursår, sier Kari Mette Almskog, administrerende direktør i Dun & Bradstreet Norge.