Bibelen i kortversjon

«Ingen tekster i verden er mer lest enn de som står i denne boken. De yngste av dem er snart to tusen år gamle, de eldste over tre tusen. De fleste av dem vet vi ikke hvem som har skrevet, men vi vet at alle forfatterne var jøder. Ingen tekster i verden er mer oversatt enn de som står i denne boken. Allerede minst to hundre år før Kristus sørget jødene selv for at deres hebraiske «bibel» ble oversatt til gresk. Dette er et av de eldste oversettelsesverk i verdenslitteraturen.» Fra forordet.

De fleste vil mene det hører med til dannelsen å ha lest Bibelen. For å forstå vår egen kultur, og ikke minst kunne avkode tidlige tiders kulturuttrykk, må man kunne sin Bibel. Men en så stor og mangslungen tekstmengde kan virke vanskelig og komplisert å ta fatt på.
Bibelen i kortversjon har samlet alle de sentrale tekstene, og kan vekke gleden over å lese verdens viktigste bok om igjen eller for første gang. Alle de klassiske historiene er levende gjengitt fra hebraisk og gresk til et moderne norsk, men med vekt på å beholde den opprinnelige meningen intakt.

Utvalg og oversettelse ved Kjell Arild Pollestad

Kr 199,-