Betydelig vekst i uttak fra minibank i desember

Nokas, som er en av de største på drift av minibanker, kan registrere en betydelig vekst på nesten 4 % i desember mot samme måned i 2015. Dette til tross for at mange spår kontantenes død og det er stor fokus på alternative betalingssystemer.

Betydelig vekst i uttak av kontanter fra minibanker i desember (foto Nokas)

Nokas registrerer en økende interesse rundt kontanter både blant forbrukere og politisk. Mange er opptatt av valgfriheten, beredskap og sikkerheten rundt betaling.

I følge Norges Bank er kontantmengden rimelig stabil i det norske samfunnet. Nokas er selvfølgelig godt fornøyd med at forbrukerne fortsatt tar ut betydelige mengder kontanter. Opp mot jul stiger kontantmengden i samfunnet med omlag 8 % og vi er fornøyd med veksten på nesten 4 % i desember mot samme tid i 2015.

Betydelig vekst i uttak av kontanter fra minibanker i desember (foto Nokas)