Betalingsmur positivt for lokalavisene
Førsteamanuensis Mona Solvoll ved institutt for kommunikasjon og kultur ved Handelshøyskolen BI står bak rapporten, som viser at verken leserne eller annonsørene forsvant etter at lokalavisene innførte brukerbetaling.
Ifølge rapporten skyldes dette først og fremst at avisene har lykkes med å konvertere leserne til å bli digitale brukere. Leseropplevelsen på nett er blitt bedre, og leserne bruker lengre tid og leser flere saker på nettavisen enn de gjorde tidligere.
Solvoll mener derfor at debatten ikke bør dreie seg om avisene skal tjene penger på annonser eller brukerbetaling - men hvordan samspillet mellom disse inntektskildene bør organiseres.
Om ny medieforskning
Det er Rådet for anvendt medieforskning (RAM) som vurderer kandidatene som søker, og utarbeider en innstilling til Medietilsynet. Tilsynet tar den endelige avgjørelsen om tildeling av støtte. Det er et klart mål at forskningen skal være praktisk orientert og skal kunne brukes i mediehverdagen.
Nøkkelord
Kontakter
Jan Erik AndersenSeniorrådgiver
Tel:69301218/90115348jan.erik.andersen@medietilsynet.noNina BjerkeRådgiver
Tel:69301230 | 41934154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder
Lenker
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense12.4.2024 11:13:15 CEST | Pressemelding
Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
Medietilsynet: Nødvendig med en strategi mot desinformasjon8.4.2024 13:14:18 CEST | Pressemelding
Kunstig skapt innhold, økt politisk konflikt og rask spredning av desinformasjon i sosiale medier aktualiserer behovet for en strategi mot desinformasjon, mener direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I helgen varslet regjeringen at det skal utvikles en slik strategi.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom