Bestiller reiser for nær 800 millioner

Så fort julematen er spist og gavene åpnet starter planleggingen av neste års sommerferie. I løpet av de neste fem ukene vil nordmenn bestille pakkereiser for rundt 768 millioner kroner. Det viser beregninger fra Norges største feriearrangør, Ving.

- Jula er høysesong for ferieplanlegging, både familieferier og turer med vennegjengen. Det er når vi har ferie vi har tid til å planlegge den neste ferien. Tall fra Google viser at reisesøkene starter allerede ved 21-tiden selveste julaften, sier kommunikasjonsdirektør Tonje Løkaas Fossum i Ving.

Beregninger fra Ving viser at vi i løpet av de neste fem ukene kommer til å bestille totalt 100 000 pakkereiser til en verdi av nærmere 800 millioner kroner.

- Det tilsvarer hele 2857 solgte reiser per dag, 119 reiser i timen eller 2 reiser i minuttet, smiler Løkaas Fossum. Hun tror mange av dem som gikk glipp av sol og varme i sommer vil være tidlig ute for å sikre seg godt sommervær neste år.

- De som bestiller tidlig vet at de har det beste utvalget, spesielt alle som ønsker større familierom eller plass på våre mest populære hotell, fortsetter kommunikasjonsdirektøren.

Det er først og fremst Middelhavet som frister nordmenn i sommerhalvåret, og det er Mallorca som ser ut til å bli sommerens store feriefavoritt hos Ving. Hittil er 20 prosent av reisene til den populære ferieøya solgt.

Beregninger fra Ving tyder på at rundt 670 000 nordmenn vil reise på en pakketur i løpet av sommersesongen.

Fem på topp hos Ving (mest solgt per nå):
1. Mallorca
2. Kreta
3. Rhodos
4. Antalya-kysten
5. Kypros

Fem reisetrender for 201810.1.2018 08:50Pressemelding

Trend 1: Østre Middelhavet øker mest sommeren 2018 Sommeren 2018 blir en skikkelig Hellas-sommer. Hellas har alltid vært et populært reisemål for nordmenn, men sommeren 2018 blir ekstra bra. – Av våre gjester velger hele 35 prosent seg Hellas denne sommeren, og de aller fleste reiser til Rhodos og Kreta, sier informasjonssjef i Ving, Siri Røhr-Staff Flere nordmenn får også øynene opp for Kroatia, og landet har blitt et svært populært reisemål de siste årene. Kroatia er nå det tredje største ferielandet fra Norge med 8 prosent av totalkapasiteten. – Tyrkia har også hatt en kraftig oppgang. Vi ser en økning i markedet vårt på 70 prosent, og bestillingene tikker stadig inn. Det synes vi er svært gledelig. Jeg tror mange har savnet Tyrkia som reisemål, sier Siri Røhr-Staff. I tillegg til disse klassikerne på charter-programmet er Montenegro en nyhet hos Ving denne sommeren. – Montenegro er en spennende charter-nyhet som jeg tror det norske publikum kommer til å ta vel imot. Der er også pri