Beste året noensinne – store forventninger for kommende sesong

Som en kommentar til dagens situasjon i SkiStar uttaler konsernsjef Mats Årjes: - Med virksomhetsåret 2017/18 bak oss er jeg stolt over at vi kan presentere enda et rekordår for SkiStar!

Vi har vekst i de fleste av våre virksomhetsområder. Valles vinteruker i januar, ferieperiodene, konferansedelen SkiStar Business, samt SkiStarshop, er alle sterke bidrag til resultatforbedringen. Det vi tilbyr står sterkt.

Alle våre destinasjoner hadde en fantastisk sesong med kulde og snø fra midten av desember til midten av april. Det gjorde at vi kunne tilby bra skikjøring fra start til slutt. Antall skidager, der en skidag tilsvarer en dags skikjøring med SkiPass, økte til 5,8 millioner. En økning på om lag 404.000 sammenliknet med foregående år. Bookede objektsdøgn (gjennom SkiStars losjiformidling) økte med 2,5 prosent sammenliknet med foregående år til om lag 517.000.

Gevinst etter skatt økte med 99 millioner kroner i virksomhetsåret til 486 millioner kroner, som gir oss økte muligheter til å fokusere og investere i fortsatt utvikling for SkiStar.

En del av vår virksomhet er eksplotering – vi utvikler og selger tomter for bygging av private fritidshus, vi bygger og selger sameier, vi selger ukesandeler gjennom vårt feriekonsept Vacation Club og vi produserer kommersielle overnattingsenheter. Vår eksploteringsvirksomhet og salg av andeler i Vacation Club har i år bidratt til resultatet med 146 millioner kroner. Vi ser ingen dalende interesse for våre eksploteringsprosjekter, vår prognose er at salgsgevinstene vil stige i kommende virksomhetsår.

Fokus på salg gjennom skistar.com fortsetter. Bookingsituasjonen foran kommende vintersesong er fem prosent høyere enn ved samme tidspunkt i fjor. I overkant av 50 prosent av total kapasitet for hele sesongen er allerede booket. I de utenlandske markedene ser vi størst vekst i England og Danmark. Det er også gledelig å se at SkiStars apper brukes av om lag 80 prosent av våre gjester, og at engasjementet i SkiStars kundeklubb, MySkiStar, fortsatt er økende. Antall registrerte medlemmer er nå over 780.000.

Byggingen av Scandinavian Mountains Airport, flyplassen mellom Sälen og Trysil, fortsetter som planlagt. Flyplassen forventes å gi store effekter for næringslivet i regionen og er viktig for vår satsing i Hundfjället, der vi planlegger en ny SkiStar Lodge og allerede til vinteren åpner en 8-seters ekspressheis.

Vi er også tittelsponsor for alpin-VM i Åre i februar 2019. Å vise fram vår destinasjon og plattform skistar.com for opp mot 700 millioner tv-tittere er i tråd med vår strategi for å lokke flere utenlandske gjester til våre destinasjoner.

Fjerde kvartal

• Nettoomsetningen for fjerde kvartal økte med 94 MSEK, 104 prosent, til 184 MSEK (90) sammenliknet med foregående år.
  • Resultat etter skatt for fjerde kvartal er forbedret med 33 MSEK, 22 prosent, til -117 MSEK (-150) sammenliknet med foregående år.
  • Resultat per aksje før og etter uttynning økte til -2:87 SEK (-3:78), en forbedring på 24 prosent.

Hele året

• Nettoomsetningen for virksomhetsåret økte med 230 MSEK, 10 prosent, til 2 536 MSEK (2 306) sammenliknet med foregående år.
  • Resultat etter skatt for virksomhetsåret er forbedret med 99 MSEK, 26 prosent, til 486 MSEK (387) sammenliknet med foregående år.
  • Resultat per aksje før og etter uttynning økte til 12:49 SEK (9:96), en forbedring på 26 prosent.
  • Styret foreslår en gevinstutdeling på 7:00 SEK (5:50) per aksje, tilsvarende totalt 274 MSEK (216).

Denne informasjonen er slik informasjon SkiStar AB er pålagt å offentliggjøre i henhold til EUs direktiv om markedsmisbruk og verdipapirloven. Informasjonen gis gjennom nedenstående kontaktpersoners sekretariat for offentliggjøring 3. oktober 2018 klokken 07.30 CET.

Mer informasjon gis av:
Mats Årjes, konsernsjef, tel +46 (0) 280 880 80