Bertel O. Steen Industri selger DSG Bagdrop til tyske Materna

Materna Gruppen, et tysk IT-selskap, har kjøpt alle aksjene i DSG Bagdrop AS, et datterselskap av Bertel O. Steen Industri. DSG Bagdrop AS produserer selvbetjente bagasjeløsninger til flyplasser i Europa og Nord-Amerika. Alle ansatte fortsetter i selskapet som skal drive videre for fortsatt vekst i Norge.

Fra venstre: Ralph Hartwig, CFO Materna Group; Idar Sørgjerd, CEO DSG Bagdrop AS; Liselotte Neste, Executive Vice Preseident og ansvarlig for Maternas Luftfartssegment; Helmut Binder, CEO Materna Group; Geir Remmem, CEO DSG Industri. Foto: Anne Elisabeth Næss

Selvbetjent bagasjehåndtering på flyplasser er et globalt marked i sterk vekst med hard konkurranse. Maternas kjøp av DSG Bagdrop AS er et ledd i bransjens konsolidering og vil gi en slagkraftig aktør med to markedsledere som utfyller hverandre. Sammen får selskapene en bred produktportefølje innen automatisering av luftfart.

Flyplasser verden over installerer nå automatiske og selvbetjente bagasjeløsninger som gjør det raskere å sjekke inn passasjerer. Passasjerer liker systemet fordi det reduserer eller fjerner innsjekkingskøer.

- Vi ønsker DSG Bagdrop velkommen i Materna, sier Helmut Binder, administerende direktør i Materna Gruppen.

- DSG Bagdrop er en ledende europeisk leverandør innen automatisering av innsjekkingsprosesser på flyterminaler. Vi gleder oss til å lykkes i markedet med å integrerer deres velrennomerte produkter i vår produktportfolio.

- DSG teamet er pionerer på området. De kombinerer dyp kunnskap om passasjer- og bagasjeflyt på flyplasser med stilren produktdesign og innovativ teknologi. De er virkelig et center of excellence på området, sier Liselotte Neste, ansvarlig for Maternas luftfartssegment.

Daglig leder Idar Sørgjerd i DSG Bagdrop tror at de tyske eierne vil by på nye muligheter.

- Vi får flere fangarmer. Maternas globale nettverk innen salg og vedlikehold, vil få våre produkter ut til nye markeder. De er en global organisasjon med regionskontor i USA og Asia. Leverandørrelasjoner til giganter som Lufthansa,  Austrian Airlines, Emirates og Easyjet, samt flyplasser som London Gatwick og Hamburg er veldig spennende for oss, sier Sørgjerd.

- DSG Bagdrop er et norsk industrieventyr. Til tross for at vi er et lite selskap har vi lykkes med å bli en internasjonalt anerkjent leverandør med en markedsledende posisjon i Europa, sier Geir Remmem, administrerende direktør i Bertel O. Steen Industri.

Bertel O. Steen kom inn som inkubator med kapital til å drive nyskaping og innovasjon. Også Innovasjon Norge var delaktig i tidlig fase. Nå gir Bertel O. Steen stafettpinnen videre til tyske Materna.

- Markedet innen automatisering av flyplasser har vokst raskere enn forventet. For å utnytte tidsvinduet og den posisjonen DSG Bagdrop har i markedet i dag trenger selskapet en eier med internasjonal tilstedeværelse. Etter lang tids vurdering har vi valgt Materna som også har en sterk posisjon innen luftfart. Vi er godt fornøyd med avkastningen på investert kapital og ønsker DSG Bagdrop hell og lykke med nye eiere, sier Remmem.

For mer informasjon:

Idar Sørgjerd
Administrerende direktør, DSG Bagdrop AS
Tlf. dir: +47 907 39 059
www.dsg-bagdrop.com

Materna GmbH
Information & Communications
Christine Siepe
Voßkuhle 37, 44141 Dortmund
Tel. +49 231 5599-168, Fax -1 65
E-Mail: christine.siepe@materna.de
www.materna.de/presse

Bilder

Last ned bilde
Liselotte Neste, Executive Vice Preseident og ansvarlig for Maternas Luftfartssegment og Idar Sørgjerd, CEO DSG Bagdrop AS. Foto: Anne Elisabeth Næss
Last ned bilde

Om DSG Bagdrop

Solheimveien 7
1473 Lørenskog

Om oss: DSG Bagrop AS leverer selvbetjente bagasjeløsninger til flyplasser i Europa og Nord-Amerika og er markedsledende i Europa. DSG Bagdrop AS installerte den første kommersielle selvbetjente bagasjeløsning i 2012. Økt konkurranse presser marginer hos flyplassene. Ifølge Airports Council International (ACI) vil flytrafikken dobles til 9 milliarder reisende i året om ti år. Med bedre logistikkløsninger kan flyplassene håndtere flere reisende uten å investere i nye terminalbygg. I følge den internasjonale organisasjonen SITA har innsjekking med mobiltelefon doblet seg til 9 prosent fra 2014 til 2015. De forventer at i 2018 vil en fjerdedel av verdens passasjerer sjekke inn på mobilen. I dag tilbyr 17 prosent av flyselskapene selbetjent bagdrop. SITA tror andelen vil øke til 74 prosent innen 2018. DSG Bagdrop var først i verden med å tilby kommersielle systemer for selvbetjent bag drop i 2012. I dag finnes systemet til DSG på alle de store flyplassene i Skandinavia. Flyplasser som Barcelona, Madrid, Berlin og Toronto har fått eller er i ferd med å få installert systemet. DSG Bagdrop vant over IBM om en rammeavtale på Canadas største flyplass Toronto Pearson, som har 40 millioner passasjerer i året. Nord-Amerika er også på gli. Materna Group er et ledende konsulentselskap innen kommunikasjons – og informasjonsteknologi. Selskapet har rundt 1600 medarbeidere i Europa og en omsetning på over 200 millioner Euro i 2015. Materna leverer en rekke tjenester til privat og offentlig sektor. Materna har seks forretningsområder; IT Factory, Digital Enterprise, Government, Communications. Mobility og datterselskapet CBS, en ledende SAP Partner.

Følg saker fra DSG Bagdrop

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra DSG Bagdrop på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.