Bernhoft slipper album før verdensturné - Humanoid

Om Jarle Bernhoft har en programerklæring, er det han ønsker å få folk til å danse og tenke samtidig. Det gjelder i høyeste grad også på albumet «Humanoid», som slippes i dag.

Ti år etter at debutalbumet «Ceramik City Chronicles» lanserte Jarle Bernhoft som soloartist, kommer hans nye album. Denne gangen har han med seg sitt faste band, The Fashion Bruises, og innspillingen har foregått mer eller mindre live. Innspillingsprosessen ble på mange måter en retur til røttene for Jarle, som tok med seg bandet på en to uker lang «bandcamp» på Nordhordland folkehøgskole på Frekhaug utenfor Bergen.

Med The Fashion Bruises har jeg funnet en spilleglede som er helt perverst sterk, jeg gleder meg som en tenåring til turné. Jeg er helt overbevist om at det er det beste bandet jeg har vært med i, og bedre enn de fleste band du får se i år, sier han.

HØR "HUMANOID" HER

Albumet har blitt formet av omveltningene i verden vi lever i, der ting som miljøkrisen og flyktningeproblematikk skaper stadig større motsetninger mellom mennesker, forteller Jarle.

Bernhoft forteller videre at han gleder seg til å slippe nytt album og få spille låtene live for publikum. Tematikken på «Humanoid», vekselvis skifter mellom hans optimistiske og desillusjonerte syn på verden. Plata har blitt formet av omveltningene i verden vi lever i, der ting som miljøkrisen og flyktningeproblematikk skaper stadig større motsetninger mellom mennesker.

Jeg er ikke komfortabel i et «post truth»-samfunn, der begrepet «politisk korrekt» har blitt et skjellsord, og hvor heller stikker hodet i sanda enn å ta for eksempel klimakrisen på alvor. Jeg forsøker å finne min plass i verden, men det kan til tider føles vanskelig. Som person slites jeg litt mellom pessimisme og optimisme, og det tror jeg skinner igjennom på denne plata. Men, jeg har blitt utrolig glad i å spille gitar igjen, det har på en måte blitt mitt happy place jeg kan rømme til. Det bærer plata preg av, rent instrumentalt.

Det nye albumet består av låter som er hakket mer up-beat enn tidligere materiale, og har anslag av ren rock, uten at Jarle vil gi det stempelet «retro».

Jeg fremsto kanskje som trygg og selvsikker da jeg skulle gå solo, men som musiker er man jo også en slags illusjonist. Man vet at det beste man kan gjøre er å høre på sin egen stemme, gjøre sin greie. Men det er ikke så lett i praksis. I virkeligheten hørte jeg slakteknivene kvesses – «her kommer vokalisten i et til dels utskjelt rockeband og skal prøve seg på noe helt nytt». I dag er jeg tryggere, selv om det alltid er en viss spenning knyttet til det å slippe et nytt album, innrømmer Jarle

- "Humanoid er ei skive som prøver å utforske essensen av menneskelighet i en teknologifisert verden. Jeg har slitt en stund med å finne plassen min i popmusikk (hele livet egentlig), men jeg fant i alle fall ut hvor den plassen ikke er. Jeg detter helt ut når til og med vokalen låter som om den er generert av en algoritme. Låtene på Humanoid går alle i andre retninger, de ble spilt inn live, med minimal bruk av editering i etterkant. De låter moderne, bare moderne på en human måte."

Med seg på innspillingen hadde han Fredrik Wallumrød på trommer, Nicolay Tangen Svennæs på keyboard og Vemund Stavnes på bass. Bjarne Stensli har sittet bak spakene under innspillingen.

Turnéen starter i Boston 6. september, og dekker store deler av USA, det meste av Norge og mange land i Europa før jul. 56 konserter står totalt for tur for Bernhoft & The Fashion Bruises denne høsten etter albumslipp.

SE OVERSIKT OVER ALLE KONSERTENE HER

Madonna offentliggjør Madame X!17.4.2019 18:30:00 CESTPressemelding

I dag offentliggjør Madonna utgivelsen av sitt 14. studioalbum, Madame X. Første låt ut er "Medellín" med den colombianske superstjernen Maluma. En tilhørende musikkvideo vil ha verdenspremiere 24. april under et globalt MTV event i London med navnet "MTV Presents Madonna Live & Exclusive: ‘Medellín’ Video World Premiere". Albumet slippes 14. juni via Live Nation, Interscope Records og Maverick. Pre-order albumet HER! Madonna’s highly-anticipated 14th studio album Madame X will be released on June 14th globally from Live Nation, Interscope Records and Maverick. The first track from the album “Medellín,” with Colombian superstar Maluma, will be Zane Lowe’s World Record today on Apple Music’s Beats 1. Madame X is now available for pre-order. Madonna will exclusively unveil the world premiere of her video and single “Medellín” with Maluma, during a globally televised MTV music event, “MTV Presents Madonna Live & Exclusive: ‘Medellín’ Video World Premiere,” on Wednesday, April 24 at 9:00 p

Nyhetsbrev fra Universal Music12.4.2019 15:11:32 CESTPressemelding