Bernhoft slipper album før verdensturné - Humanoid

Om Jarle Bernhoft har en programerklæring, er det han ønsker å få folk til å danse og tenke samtidig. Det gjelder i høyeste grad også på albumet «Humanoid», som slippes i dag.

Ti år etter at debutalbumet «Ceramik City Chronicles» lanserte Jarle Bernhoft som soloartist, kommer hans nye album. Denne gangen har han med seg sitt faste band, The Fashion Bruises, og innspillingen har foregått mer eller mindre live. Innspillingsprosessen ble på mange måter en retur til røttene for Jarle, som tok med seg bandet på en to uker lang «bandcamp» på Nordhordland folkehøgskole på Frekhaug utenfor Bergen.

Med The Fashion Bruises har jeg funnet en spilleglede som er helt perverst sterk, jeg gleder meg som en tenåring til turné. Jeg er helt overbevist om at det er det beste bandet jeg har vært med i, og bedre enn de fleste band du får se i år, sier han.

HØR "HUMANOID" HER

Albumet har blitt formet av omveltningene i verden vi lever i, der ting som miljøkrisen og flyktningeproblematikk skaper stadig større motsetninger mellom mennesker, forteller Jarle.

Bernhoft forteller videre at han gleder seg til å slippe nytt album og få spille låtene live for publikum. Tematikken på «Humanoid», vekselvis skifter mellom hans optimistiske og desillusjonerte syn på verden. Plata har blitt formet av omveltningene i verden vi lever i, der ting som miljøkrisen og flyktningeproblematikk skaper stadig større motsetninger mellom mennesker.

Jeg er ikke komfortabel i et «post truth»-samfunn, der begrepet «politisk korrekt» har blitt et skjellsord, og hvor heller stikker hodet i sanda enn å ta for eksempel klimakrisen på alvor. Jeg forsøker å finne min plass i verden, men det kan til tider føles vanskelig. Som person slites jeg litt mellom pessimisme og optimisme, og det tror jeg skinner igjennom på denne plata. Men, jeg har blitt utrolig glad i å spille gitar igjen, det har på en måte blitt mitt happy place jeg kan rømme til. Det bærer plata preg av, rent instrumentalt.

Det nye albumet består av låter som er hakket mer up-beat enn tidligere materiale, og har anslag av ren rock, uten at Jarle vil gi det stempelet «retro».

Jeg fremsto kanskje som trygg og selvsikker da jeg skulle gå solo, men som musiker er man jo også en slags illusjonist. Man vet at det beste man kan gjøre er å høre på sin egen stemme, gjøre sin greie. Men det er ikke så lett i praksis. I virkeligheten hørte jeg slakteknivene kvesses – «her kommer vokalisten i et til dels utskjelt rockeband og skal prøve seg på noe helt nytt». I dag er jeg tryggere, selv om det alltid er en viss spenning knyttet til det å slippe et nytt album, innrømmer Jarle

- "Humanoid er ei skive som prøver å utforske essensen av menneskelighet i en teknologifisert verden. Jeg har slitt en stund med å finne plassen min i popmusikk (hele livet egentlig), men jeg fant i alle fall ut hvor den plassen ikke er. Jeg detter helt ut når til og med vokalen låter som om den er generert av en algoritme. Låtene på Humanoid går alle i andre retninger, de ble spilt inn live, med minimal bruk av editering i etterkant. De låter moderne, bare moderne på en human måte."

Med seg på innspillingen hadde han Fredrik Wallumrød på trommer, Nicolay Tangen Svennæs på keyboard og Vemund Stavnes på bass. Bjarne Stensli har sittet bak spakene under innspillingen.

Turnéen starter i Boston 6. september, og dekker store deler av USA, det meste av Norge og mange land i Europa før jul. 56 konserter står totalt for tur for Bernhoft & The Fashion Bruises denne høsten etter albumslipp.

SE OVERSIKT OVER ALLE KONSERTENE HER

Nyhetsbrev fra Universal Music16.11.2018 11:50Pressemelding

God fredag! Her er ukens nyhetsbrev fra Universal Music: Mark Knopfler ute med nytt album og konserter i Norge Stjernespekket Creed II Soundtrack ute nå https://www.ntbinfo.no/pressemelding/delta-fra-mumford-sons-ute-i-dag?publisherId=6987388&releaseId=17856834 Delta fra Mumford & Sons ute i dag Lido følger opp EPen "I O U 1" med del to - "I O U 2" Kajander slipper debut-EP Jonas Benyoub teamer opp med Yosef (Madcon) Norgesaktuelle Hozier følger opp EPen Nina Cried Power med sin helt nye singel “Movement”. Søndag 25. november spiller Hozier konsert på Sentrum Scene. Canadiske Alessia Cara er ute med den nye låten “Not Today” som blir å finne på hennes kommende album The Pains Of Growing som slippes 30. november. Julia Michaels er ute med låten “In This Place” fra den kommende filmen “Wreck It Ralph 2”, som har Norgespremiere i februar. Lil Wayne har sluppet tre nye låter, inkludert en ny versjon av albumsporet “What About Me" med Post Malone. Juice Wrld har sluppet en video til sin nye

Lido følger opp EPen “I O U 1” med del to - “I O U 2”16.11.2018 11:05Pressemelding

Produsent, låtskriver, sanger og artist Lido, har de siste fem årene satt sitt eget kreative avtrykk på flere musikksjangere. Han har jobbet med tungvektere som Chance The Rapper, Jaden Smith og Halsey, og signerte nylig med Rick Rubin. I sommer slapp han singelen “3 million”, etterfulgt av “Corner Love” med den norske RnB stjernen Unge Ferrari, før han slapp den eksperimentelle EPen “I O U 1”. I dag er Lido klar med oppfølgeren, “I O U 2”. - “I O U er all musikken som opprinnelig var ment å være 'Nothing' - oppfølgeren til 'Everything'. Den første delen (I O U 1) representerer mine samspill og erfaringer etter avslutningen av 'Everything'. Det er sanger om familie og venner. Den andre delen (I O U 2) handler om å finne stemmen min igjen. Både metaforisk og bokstavelig, her hører man min ubehandlede vokal i låtene for første gang på veldig lang tid. I O U 2 består av refleksjoner av opplevelsen rundt 'Everything', hvor jeg står overfor den siste bit av mørke som er igjen etter at støve

Stjernespekket Creed II Soundtrack ute nå16.11.2018 10:59Pressemelding

Storfilmen Creed IIs offisielle soundtrack, Creed II: The Album, er ute i dag via Interscope Records. Albumet er kuratert og produsert i sin helhet av Mike Will Made-It. Creed II følger opp Creed og Rocky-universet, med Michael B. Jordan og Sylvester Stallone i hovedrollene. Filmen har Norgespremiere 7. desember. Albumet har et stjernespekket lag av gjesteartister som blant andre Kendrick Lamar, Pharrell, Bon Iver, Lil Wayne, Nas, J. Cole, og Rae Sremmurd. Mike Will Made-It har samarbeidet med den svenske komponisten Ludwig Göransson og music supervisors Fam Rothstein og Jen Malone. Göransson har tidligere komponert filmmusikk for Creed, Black Panther og Fruitvale Station. Grammyvinnende produsent og låtskriver Mike Will Made-It er kjent for Kendrick Lamars "Humble", Rae Sremmurds "Black Beatles" i tillegg til hits av Beyonce og Miley Cyrus for å nevne noen. Hans eget label Ear Drummer Records huser hitmaskinen Rae Sremmurd. Se albumets tracklist nedenfor, hvorav ti av låtene blir bruk

Mark Knopfler ute med nytt album og konserter i Norge16.11.2018 10:56Pressemelding

Mark Knopfler er i dag ute med det nye albumet Down The Road Wherever. Dette er hans niende studioalbum og inneholder 14 klassiske Knopfler-låter. Om det nye albumet sier han selv; “Down The Road Wherever is a line from 'One Song At A Time.' I remember my pal Chet Atkins once saying that he picked his way out of poverty one song at a time, and it just stuck in my mind. You get to an age where you’ve written quite a few songs. But Down The Road Wherever seems to be appropriate for me just because it's what I've always done. I've always tried to make a record and also to keep my own geography happening in the songs”. Down The Road Wherever er produsert av Knopfler selv sammen med Guy Fletcher og ble spilt inn i British Grove Studios i London. Knopfler legger ut på turné og til sommeren besøker han Ålesund 7. juni, Bergen 8. juni og Oslo 9.juni.

Delta fra Mumford & Sons ute i dag16.11.2018 10:53Pressemelding

Mumford & Sons er i dag ute med det nye albumet Delta. Dette er det fjerde studioalbumet i rekken og følger opp tidligere suksesser som Wilder Mind (2015), Babel (2012) og Sigh No More (2010). Første smakebit ut var fengende "Guiding Light" som har vært listet på P3 i hele høst. Albumet er spilt inn i The Church Studios i London og produsert av Paul Epworth. Mumford & Sons legger ut på verdensturné i forbindelse med det nye albumet og søndag 19. mai besøker de Oslo Spektrum. I morgen kveld kan du se dem på Skavlan på TV2 kl. 22:15.

Kajander slipper debut-EP16.11.2018 10:32Pressemelding

Etter å ha spilt rundt omkring i hele landet i sommer og gitt ut ”Hjem”, er Kajander endelig klar for å slippe sin selvtitulerte debut-EP. De siste årene har vært hektiske for Lofotværingen Kajander, som har turnért rundt hele landet med bandet sitt, samtidig som han har jobbet med å ferdigstille sin debut-EP. Det har vært sessions både i Norge og i Sverige, og nå er 5 spor ute der du finner musikk. HØR HELE EPen HER Tracklist – «Kajander» Du veit æ ikkje vil Under vannet Hjem Ingen kjenn mæ som du Sola skinn Blant låtene som kommer på EP´en, er den ærlige “Ingen kjenn mæ som du”: - “Dette er en veldig ærlig låt for meg og beskriver en situasjon i mitt eget liv, slik det er med alle låtene jeg skriver. Det jeg vil formidle med denne låten er tanken om å åpne seg for hverandre, særlig hvis man skal være i en nær relasjon. Jeg mener det er viktig å tørre dele sine indre hemmeligheter, fantasier og tanker uten en frykt for at du skremmer den andre, eller at du ikke blir akseptert. Vi alle