Posten Norge

Berget livet til kollega

Del
Karl Berger (20) gjorde det han var opplært til da han fant Henning M. Hagen (33) livløs i lastebilen.
Snarrådig hjerte- og lungeredning gjorde at Karl Berger (t.h.) reddet livet til kollega Henning M. Hagen.
Snarrådig hjerte- og lungeredning gjorde at Karl Berger (t.h.) reddet livet til kollega Henning M. Hagen.

Det er mandag morgen 26. juni. Klokken 06.00 kjører Henning ut porten fra Bring avdeling Hadeland på Jaren. Han skal til Drammen med tankbilen for å laste opp bitumen ­– et bindemiddel for asfalt. To minutter senere kjører lærlingen Karl ut porten og i samme retning. Han oppdager snart bilen til Henning. Den står utenfor veien, og noen personer har kommet til. Han stopper, ringer sin leder Bjørn Skovly og rapporterer. Karl åpner bildøren. Han ser Henning i førersetet, klyver opp og slår av motoren.

Henning er en erfaren sjåfør. Han har kjørt for avdelingen i Gran kommune i 12 år. Om sommeren er lasten bitumen. Om vinteren kjører tankbilene forskjellige kjemikalier over hele Norge. Karl, som har vært lærling ved avdelingen i ett år, har knapt møtt Henning. Det har blitt en hilsen av og til gjennom bilvinduene, når de har passert hverandre på Jaren.

Livløs

Karl ser straks at Henning er helt hvit i ansiktet, og han konstaterer at pulsen er borte. Henning har fått et illebefinnende og plutselig hjertestans da han kom ut på riksvei 4. Bilen skjente ut av veien og stoppet mot en jordvoll.

– En av de andre på stedet hadde ringt 113, og jeg fikk snakke med Akuttmedisinsk kommunikasjonssentral. Vi løftet Henning ut av bilen, og jeg startet umiddelbart med hjerte- og lungeredning, 30 brystkompresjoner pluss to innblåsninger. Ambulansen kom etter fem–seks minutter. Jeg ble bedt om å fortsette kompresjonen, mens ambulansepersonellet klargjorde hjertestarteren. Etter to forsøk fikk de hjertet i gang igjen. Det var en ubeskrivelig god følelse, forteller Karl, som ble fagarbeider med fast jobb i Bring i juli.

Våknet

Henning ble fraktet med luftambulansen til Ullevål sykehus, og etter seks dager i koma våknet han opp på Lillehammer sykehus.

– Jeg har hatt kjempeflaks og svært dyktige folk rundt meg. Og for en service fra en lærling! Det er ingen tvil om at Karl reddet livet mitt med resolutt opptreden og hjertekompresjon på stedet. Jeg var klinisk død i 25 minutter, og ifølge legene var det et virus som forårsaket akutt hjerteflimmer med påfølgende hjertestans. Akkurat det samme som fotballtrener Ståle Solbakken har opplevd. Nå har jeg fått operert inn en pacemaker og en hjertestarter.

33-åringen, med samboer og to barn på 1 år og 3 år, understreker at han har vært svært heldig som ikke har fått alvorlige mén, men at en slik hendelse naturligvis setter spor. Han forteller om kognitiv svikt, hukommelsestap og at han lett blir sliten, og poengterer at det er de nærmeste som har hatt det verst. Henning venter spent på om han vil få tilbake førerkortet for personbil. Lastebillappen får han ikke. Det setter hjertestarteren en stopper for. Det er tungt, innrømmer sjåføren.

– Ta kurs i førstehjelp

Henning og Karl sitter i resepsjonen på Jaren sammen med Hennings sjef, Per Ensrud, og prater sammen om den dramatiske utforkjøringen. På forespørsel fra internmagasinet har de valgt å dele historien i håp om at andre kan lære av den.

Karl sier at opplæringen han hadde i ulykkeshåndtering og førstehjelp fra yrkesfaglig utdanning bidro til at han handlet raskt og riktig.

– Dette viser hvor viktig det er at folk kan hjerte- og lungeredning, for du vet aldri når du havner i en slik situasjon. Det var sterkt å se en kollega i den tilstanden, men jeg holdt hodet kaldt og gikk nærmest på autopilot, forteller Karl, som oppfordrer folk til å ta kurs i førstehjelp.

Karl legger til at man aldri har noen garanti her i livet, og at Henning, som var i god form og som alltid har trent, er et bevis på det. Selv har 20-åringen begynt med årlig helsesjekk og synes det er betryggende som lastebilsjåfør.

Beredskapsplan

Avdelingsleder Per Ensrud og kollegene på Jaren har blitt hardt rammet i løpet av kort tid. 19. januar omkom en av sjåførene da han kjørte av veien i Nordland med en tankbil.

– Det har vært et veldig tøft år. Verst har det selvsagt vært for de pårørende. Vi har snakket mye sammen om det som skjedde, og det hjelper. Denne dramatiske hendelsen endte tross alt godt, fordi Karl gjorde en imponerende og livreddende innsats, sier Ensrud, som forteller at hjertestarterkurs nå skal holdes én gang i året på Jaren.

Granskingsleder Jan Walter Fischer i konsernstab HR-HMS understreker hvor viktig det er at den interne kriseberedskapsplanen fungerer, og at den er avhengig av et oppdatert pårørenderegister, slik avdelingen på Jaren har. Han understreker at varslingen ble iverksatt raskt av lærlingen, og at ledere, pårørende og deretter øvrige ansatte og avdelinger i Bring og Posten ble ivaretatt.

TEKST OG FOTO: BIRGER MORKEN / POSTEN NORGE

Hjelp ved hjertestans:

Hvis et menneske får hjertestans, er det viktig å få hjertet i gang igjen raskest mulig. Der og da er du det viktigste leddet i kjeden som redder liv. Hjertekompresjon opprettholder en viss forsyning blod til hjernen.

1. Ivareta egen sikkerhet.

2. Sjekk om personen er ved bevissthet. Rope og riste. Ring 113. Rop om hjelp.

3. Sørg for frie luftveier.

5. Puster personen?

6. Hvis personen ikke puster, start raskt med hjerte- og lungeredning: hjertekompresjon 30 ganger, etterfulgt av to innblåsinger. Gjenta til ambulansen kommer. Er det hjertestarter i nærheten, skal denne benyttes.

Kontakter

Bilder

Snarrådig hjerte- og lungeredning gjorde at Karl Berger (t.h.) reddet livet til kollega Henning M. Hagen.
Snarrådig hjerte- og lungeredning gjorde at Karl Berger (t.h.) reddet livet til kollega Henning M. Hagen.
Last ned bilde
Karl forteller Henning hvordan Henning ble båret ned fra førerhuset før han ga kollegaen livreddende hjelp.
Karl forteller Henning hvordan Henning ble båret ned fra førerhuset før han ga kollegaen livreddende hjelp.
Last ned bilde

Om Posten Norge

Posten Norge
Posten Norge
Biskop Gunnerusgate 14
0185 Oslo

22 03 00 00http://www.postennorge.no

Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk, med Norden som hjemmemarked. Konsernet møter markedet med to merkevarer, Posten og Bring: Posten kjennetegner tilbudet til privatkunden, postkontornettet og den daglige postdistribusjonen til hele det norske folk. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden, og består av spesialister med spisskompetanse innenfor hvert sitt område.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye