Berger flere fartøy og redder flere liv

Hittil i år har redningsskøytene en oppgang på nærmere 50 prosent på berging av fartøy, sammenlignet med samme periode i fjor. I tillegg er 35 personer reddet fra drukning hittil i år. Dette er 5 flere enn i hele fjor.

Redningsselskapet erfarer at trafikken på sjøen øker og at dette fører til flere uhell og potensielt kritiske hendelser. Beredskapskoordinator Tony André Johansen mener derimot at Redningsselskapet leverer en forutsigbar beredskap med god dekningsgrad og at de dermed er godt rustet til å møte de nye utfordringene.

– Flere stasjoner enn tidligere, flåtefornyelse og raskere redningsskøyter gjør at vi har fått ned responstiden og er raskere på plass. På sommeren er det økt aktivitet i sør, som gir et økt risikobilde, og om vinteren ser vi tilsvarende trender i nord, i forbindelse med blant annet økt fiskeriaktivitet, sier Johansen.

Ikke bare båter
Skipsfører på «Horn Rescue», Pål Bustgaard er stadig ute og hjelper kajakkpadlere og ser også en økning i bruk av kite og vannscooter.

– Flere bruker sjøen og de bruker den året rundt, noe som er veldig fint å se. Men vi ser også at det generelt er for dårlig sikkerhet og opplæring. Du trenger sertifikat for å kjøre scooter på land, men ikke på vann. Det går fort og det er lett å falle av og skade seg.

Senest i helgen rykket Bustgaard og resten av mannskapet på redningsskøyta «Horn Rescue» ut til to nedkjølte menn som klamret seg fast til en vannscooter i mørket. Der hadde de ligget i en time før en skoleklasse hørte ropene deres like etter midnatt og fikk ringt etter hjelp.

– Vi hadde leid vannscooter og dro ut for å teste den. Plutselig stoppet scooteren og begynte å ta inn vann. Vi klarte ikke å sitte på den og havnet i vannet. Kompisen min fikk krampe og mistet etterhvert bevegeligheten. Vi hadde flaks, dette kunne gått veldig galt, forteller Alf Hellerød.

På rs.no/sikker-til-sjos har vi samlet nyttige tips og råd til deg som ferdes på sjøen.

Vil du ha statistikk for ditt område, ring vår pressetelefon på 911 07 777