Bergen: Stor jernbaneteknisk kontrakt til AZVI s.A.
– AZVI s.A. er en profesjonell, internasjonal aktør som har erfaring med å gjennomføre tilsvarende store tverrfaglige jernbaneprosjekter, sier konserndirektør Einar Kilde i Bane NOR.
Kontrakten omfatter det jernbanetekniske arbeidet på nye Arna stasjon, samt i den nybygde og den opprinnelige Ulriken tunnel, og har en verdi på omkring en halv milliard kroner.
Jevn konkurranse
Bane NOR er godt fornøyd med konkurransen om kontrakten. – Det var en jevn konkurranse mellom tre godt kvalifiserte firma, sier Einar Kilde.
I evalueringen av tilbudene la Bane NOR stor vekt på oppdragsforståelse og gjennomføringsevne.
– Valget av denne entreprenøren reduserer gjennomføringsrisikoen for prosjektet, sier prosjektsjef for Arna-Fløen i Bane NOR, Katrine Sælensminde Erstad. – Vi vurderer at AZVI s.A. har de beste forutsetningene for å utføre arbeidet til rett tid, kvalitet og kost.
AZVI s.A. har samarbeidsavtaler med norske underentreprenører som skal utføre en stor del av arbeidet.
Omfattende entreprise med ny metode for norsk jernbane
Den omfattende og tverrfaglige jernbanetekniske entreprisen stiller store krav til at entreprenøren må ivareta helhet og ikke bare enkeltfag.
Arbeidet inkluderer spor, telekommunikasjon, høy-/lavspent- og kontaktledningsanlegg på strekningen fra Arna til Fløen. I den delen av nye Ulriken tunnel som er boret med tunnelboremaskin skal det legges fastspor, noe som er nytt på jernbanen i Norge. Dette vil bli det første omfattende fastsporanlegget som bygges her i landet.
Todelt anleggsperiode
Byggingen skal foregå i to faser, tilpasset ombyggingen av Arna stasjon, åpningen av nye Ulriken tunnel og rehabiliteringen av den opprinnelige tunnelen.
Første byggefase starter allerede i januar 2019 og varer i ca. 2 år. Deretter vil det være nesten ett års opphold i byggingen, til den opprinnelige Ulriken tunnel er ferdig oppgradert og sørsiden av Arna stasjon er ferdig ombygget og klar for jernbaneteknikk.
Fakta om dobbeltsporutbyggingen Arna-Bergen
Strekningen mellom Arna og Bergen er svært tett trafikkert og dagens enkeltspor har for lav kapasitet. Byggingen av dobbeltspor vil bedre situasjonen både for gods- og persontrafikken, og legge til rette for 15-minutters frekvens for lokaltogene.
Størstedelen av strekningen går i tunnel gjennom fjellet Ulriken. Bane NOR bygger en ny, parallell tunnel - nye Ulriken tunnel - for å øke kapasiteten.
Dobbeltsporet vil også legge til rette for økt hastighet og mer fleksibel trafikkavvikling.
Den nye tunnelen er drevet fra Arna-siden av Ulriken. Både tradisjonell sprengning og tunnelboremaskin ble benyttet. Dette er første gang man har brukt tunnelboremaskin til en jernbanetunnel i Norge. De første 765 meterne av den 7,8 kilometer lange tunnelen er sprengt på tradisjonelt vis. Årsaken til dette er at tunnelen skal romme ekstra spor til togpassering, og tverrsnittet må derfor være vesentlig større her. De resterende 7 kilometerne av den nye tunnelen er boret med tunnelboremaskin.
På Arna stasjon gjøres det omfattende endringer, for å tilpasse stasjonen til den nye tunnelen og kryssingssporet, og for å gjøre stasjonen tilgjengelig for alle brukergrupper. Det bygges også nye jernbanetekniske anlegg og tilhørende teknisk hus.
Nøkkelord
Kontakter
Prosjektsjef Arna-Fløen: Katrine Sælensminde Erstad
tlf 416 80 912
erskat@banenor.no
Kommunikasjonsleder Ingvild Eikeland
tlf 982 49 707
ingvild.eikeland@banenor.no
Pressesjef Thor Erik Skarpen
tlf 916 55 144
skat@banenor.no
Bilder
Om Bane NOR
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Nærmer seg gjenåpning av Randklev bru12.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Randklev bru åpner etter planen 20. mai, og da er hele Dovrebanen igjen åpen for togtrafikk. Passasjerer kan dermed reise klima- og miljøvennlig med tog gjennom hele Gudbrandsdalen. Godstrafikken kan gjenopptas på Dovrebanen, og flere persontog kan kjøre på Rørosbanen.
Styrker jernbanen for 28 milliarder25.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Flere tog på Dovrebanen og mellom Bergen og Arna. Bytte ut diesel med grønn strøm i Trøndelag, og et nytt digitalt signalsystem på Gjøvikbanen. Det er noe av det Bane NOR lover for 2024.
Bane NOR lanserer den tiende fjellvettregel21.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Tråkk aldri skispor i jernbanesporet. Bruk planoverganger som er trygge og lovlige. Og ta aldri med deg barna ut i skinnegangen.
Rekordhøy miljøscore i Drammen19.2.2024 09:41:29 CET | Pressemelding
«Excellent» står det med stor, grønn skrift i karakterboka til jernbaneutbyggingen i Drammen. Prosjektet har fått den beste miljøpoengsummen noensinne for et anleggsprosjekt i Norge.
Fornyer jernbanen for åtte milliarder – for å bedre punktligheten15.2.2024 09:32:29 CET | Pressemelding
En storsatsing på Bergensbanen skal gi et nytt strømanlegg til 1,9 milliarder kroner. Dette er ett av mange tiltak for å styrke jernbanen. Totalt bruker Bane NOR åtte milliarder til vedlikehold og fornyelse i 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom