Ber Stortinget prioritere flom- og skredsikring

- Lokalsamfunn og næringsliv kan ikke ta hele belastningen ved flom og skred gang på gang. Vi går derfor sammen og ber Stortinget nå sørge for at det bevilges tilstrekkelig med midler til forebygging og sikring, sier Gunn Marit Helgesen, styreleder i KS.
Odda er blant lokalsamfunnene som flere ganger har blitt skadelidende på grunn av flom og ras. Foto: Flickr

I et felles brev oppfordrer KS, Finans Norge, Maskinentreprenørenes Forbund (MEF), Naturviterne, Norges Bondelag, Norsk Vann, Norsk Kommunalteknisk Forening (NKF) og Rådgivende Ingeniørers Forening (RIF) stortingspolitikerne til å satse langt sterkere på lønnsomme, forebyggende tiltak. Organisasjonene mener det er behov å styrke Norges vassdrags- og energidirektorats (NVE) budsjett, minst i tråd med direktoratets eget forslag på 200 mill. kroner for 2019, og videreføre denne satsingen i kommende budsjetter.

- I forslaget til statsbudsjettet for neste år er det tydelig at regjeringen ikke prioriterer forebyggende flom- og skredsikring, sier Helgesen.

NVE, som forvalter midlene, har bedt om en økt årlig satsing på 200 mill. kroner over de neste årene. Det har de ikke fått gjennomslag for i regjeringens budsjettforslag.

- Vi ber Stortinget om å bidra til å styrke samfunnets robusthet mot konsekvensene av klimaendringene. Det kan de gjøre ved å legge inn de manglende midlene i sitt endelige vedtak om statsbudsjettet for neste år, sier Gunn Marit Helgesen.

Hele brevet til Stortinget følger vedlagt.

Kontaktpersoner i de øvrige organisasjonene:

• Idar Kreutzer, administrerende direktør Finans Norge
  • Julie Brodtkorb, administrerende direktør MEF