FagforbundetFagforbundet

Ber regjeringen innføre utvidet land for land rapportering

Fagforbundet og Publish What You Pay Norge inviterer til politisk salong "Velferd, ulikhet og nødvendig åpenhet" fredag 26. august på Håndverkeren i Oslo. På arrangementet setter vi søkelyset et på tiltak som kan bidra til å hindre skatteunndragelse og kapitalflukt, hvitvasking og korrupsjon.

Panama Papers-avsløringene vekket en hel verden tidligere i år da de viste hvordan bare et eneste advokatfirma hadde lagt til rette for at politiske ledere, kommersielle selskaper og tvilsomme organisasjoner kunne kjøpe seg hemmelighold og gjemme penger i skatteparadiser.

Publish What You Pay Norge (PWYP Norge) og Fagforbundet mener det beste tiltaket som kan stoppe denne verdensomspennende, ødeleggende og ikke bærekraftige praksisen, er å innføreutvidet land for land rapportering(ULLR). Politikerne på Stortinget har krevd at finansdepartementet skal få på plass ULLR. Men regjeringen har ikke fulgt opp. Nå er imidlertid høringen rett rundt hjørnet. PWYP Norge og Fagforbundet ber regjeringen og finansdepartementet om å samarbeide med Stortinget om å få på plass det tiltaket som kan få slutt på at de aller største og rikeste selskapene og deres eiere tapper land og folk for penger.

På arrangementet settes utvidet land for land rapportering inn i den aktuelle politiske debatten om ulikhet, åpenhet og velferd. På programmet står både fagpersoner og politikere, blant annet blir det innledning ved Truls Wickholm, stortingsrepresentant (Ap). Professor i rettsvitenskap ved universitetet i Oslo, Hans Petter Graver er møteleder. Han er også nyvalgt styreleder i Transparency International Norge.

Velkommen på Håndverkeren klokka 08.30 fredag 26. august.

Mona Thowsen, mona.thowsen@pwyp.no, mobil: 922 08 412
Tone Zander, tone.zander@fagforbundet.no, mobil: 908 55 063

Fagforbundet er LOs største forbund, med nærmere 353 000 medlemmer. Fagforbundet organiserer arbeidstakere i kommunale, fylkeskommunale, statlige, private og offentlige virksomheter og i sykehusene med alle støttefunksjoner.

PWYP Norge: PWYP Norge er den norske koalisjonen i det globale Publish What You Pay-nettverket som organiserer og mobiliserer over 800 sivilsamfunnsorganisasjoner fra over 70 land. PWYP Norge arbeider for større finansiell åpenhet i utvinningsindustrien for å fremme bærekraftige samfunn. PWYP Norge har arbeidet i ti år med å få på plass loven om utvidet land-for-land-rapportering (ULLR).