Ber om møte med KS etter milliardbruk på vikarer

12.5.2016 13:51 | Unio

Norske kommuner har i perioden 2012-2015 brukt nesten 3,3 milliarder kroner på innleie av helsepersonell. Hoveddelen av dette er til sykepleiere. - Vi tror helseministeren og KS har felles interesse med oss i å få ned den store vikarbruken og vil nå be om et møte for å legge frem tallene, sier forbundsleder Eli Gunhild By i Norsk Sykepleierforbund.

– Befolkningen ville fått mye mer igjen for pengene ved å ansette faste sykepleiere og tilby gode lønns- og arbeidsvilkår som gjør det mer attraktivt å jobbe i kommunen, sier forbundsleder Eli Gunhild By i Norsk Sykepleierforbund.

Det var en stor vekst fra 2012-2013. Det skyldes trolig innføringen av Samhandlingsreformen. Etter det har det også vært en svak økning. Undersøkelsen viser at det er store variasjoner mellom kommunene.

– Mange steder er det stor sykepleiermangel. Jeg skjønner at vikarbyråer må brukes i noen tilfeller, men det må være et kortsiktige løsninger. Det er viktig å velge langsiktige og gode løsninger, ikke kortsiktige og dyre.

Vedlagt en fylkesvis oversikt brutt ned på hver enkelt kommune.

Arvid Libak, kommunikasjonssjef , tlf 908 80 518
Tore Bollingmo, kommunikasjonsrådgiver, tlf 92 84 01 77