Ber myndighetene sikre at flyktningene får reell tilgang på helsehjelp

Et bredt politisk likelønnsforlik. Og ekstra midler for å sikre flyktninger og asylsøkere forsvarlig tilgang på helsetjenester. Det er budskapet fra landsmøtet i Norsk Sykepleierforbund til det politiske Norge.

Landsmøtet som nylig er avsluttet vedtok to politiske uttalelser som er oversendt partiene på Stortinget. I den ene uttalelsen krever NSF tiltak for heltid og likelønn. I den andre ber Norsk Sykepleierforbund om at myndighetene sikrer reell tilgang til forsvarlige helsetjenester for flyktninger og asylsøkere som kommer til Norge.

Her følger uttalelsene i sin helhet

1. LIKESTILLING I REVERS
Regjeringens likestillingspolitikk setter Norge i revers. Norsk Sykepleierforbunds landsmøte
krever handling som fører Norge framover i likestillingsarbeidet.

Kvinners tilknytning til arbeidslivet og menns tilknytning til familie- og omsorgsforpliktelser må styrkes.
Over halvparten av norske sykepleiere jobber deltid. For disse er økonomisk likestilling ikke en realitet.
Lønnsgapet mellom kvinner og menn fører til at i de fleste familier velger mor deltid, mens far jobber
utover fulltid. Regjeringen reduserer fedrekvoten og åpner samtidig for at far kan overføre sin del av
foreldrepermisjonen til mor. Dette er uakseptabelt, og øker ikke kvinners tilknytning til arbeidslivet.
Likestillingsmeldingen viser til at det lønner seg for kvinner å velge utradisjonelt, men ikke tilsvarende for menn å velge kvinnedominerte yrker. Derfor er det da heller ingen endringer å spore i menns utdannings- og yrkesvalg. Skal rekruttering til helseyrkene sikres, må flere menn velge å bli helsearbeidere.

Helsetjenesten trenger både kvinners og menns arbeidskraft. Både regjerings- og støttepartier har
programfestet politikk når det gjelder likelønn. Det er nå tid for et bredt politisk likelønnsforlik.
Likestillingsmeldingen påstår at bestemmelsene om arbeidstid i arbeidsmiljøloven er endret «slik at det blir større adgang til å finne løsninger lokalt». NSFs landsmøte reagerer sterkt på denne påstanden. Gode lokale løsninger var fullt mulig også før arbeidsmiljøloven ble endret, noe prosjektene i programmet mot ufrivillig deltid viser. Endringene i arbeidsmiljøloven vil ikke føre til mer likestilling, men til økt press på ansatte i helsesektoren om å være mer fleksible for arbeidsgiver, ha lengre arbeidsøkter og mer helgearbeid.

Sykepleiere er allerede hardt belastet. På sikt frykter NSF økt sykefravær og mer
helserelatert deltid. Det må være mulig for sykepleiere å stå i full stilling fram til pensjonsalder.

NSFs landsmøte krever:
• Tiltak som styrker kvinners tilknytning til arbeidslivet gjennom heltid, likelønn og tredelt
foreldrepermisjon.
• Heltid og likelønn for å gjøre sykepleieryrket attraktivt for både kvinner og menn. Stillinger i
helsesektoren må lyses ut som heltidsstillinger.

2. FLYKTNINGEKRISEN
Alle mennesker på flukt har krav på reell tilgang til helsehjelp etter menneskerettslige prinsipper

Europa opplever i dag den største flyktningkrisen siden andre verdenskrig. Bare i år har over 680.000
flyktninger krysset Middelhavet. En stor del av flyktningestrømmen til Norge skjer over Storskog i Øst –
Finnmark. En stor andel av disse er utviste fra Russland og kan derfor ikke returneres tilbake over
grensen. Mange av disse har akutt behov for helsehjelp.

Regjeringen foreslår å bruke 4,2 milliarder av bistandsbudsjettet til å håndtere situasjonen i Norge.
Bekymringen er stor over at flyktninger og asylsøkeres rett til nødvendige og likeverdige helsetjenester
ikke ivaretas på grunn av manglende helsepersonell, særlig i den kommunale helsetjenesten.
Helsedirektoratet anbefaler at alle kommuner som forbereder seg på å ta imot flyktninger eller asylsøkere oppretter tverrfaglige flyktningehelseteam bestående av blant annet lege, sykepleier, helsesøster, jordmor, psykolog og andre yrkesgrupper med sosialfaglig kompetanse.

Norsk Sykepleierforbund stiller seg bak Helsedirektoratets anbefaling, der nødvendig smittevern også inngår. Vi har ikke beredskap hverken lokalt eller nasjonalt til å håndtere situasjonen på en forsvarlig måte i henhold til våre menneskerettslige forpliktelser. Stortinget må tilføre midler til dette arbeidet, slik at det ikke går på bekostning av andre helsetjenester.

Norsk Sykepleierforbund ber myndighetene sikre at alle flyktninger og asylsøkere som kommer til Norge har en reell tilgang til forsvarlige og likeverdige helsetjenester. Samtidig ønsker NSF å understreke det usolidariske ved å finansiere ivaretagelse av flykninger og asylsøkere ved å kutte i bistanden til verdens fattigste.

Tore Bollingmo, kommunikasjonsrådgiver, 92 84 01 77

Eldre i Oslo blir prioritert i kommunens budsjettforslag27.9.2017 14:58Pressemelding

I forslag til neste års budsjett i Oslo foreslås det en økning i antall årsverk i hjemmetjenesten og i sykehjemmene. - Jeg forventer at dette vil føre til økt antall sykepleierstillinger både i sykehjemmene og i hjemmetjenestene, sier Line Orlund, fylkesleder i Norsk sykepleierforbund i Oslo (NSF Oslo). Orlund sier videre at endelig får tjenestene til de eldre et kompetanseløft som forbundet har etterlyst i flere år.