Ber hundeeiere holde avstand til førerhunder i jobb

Labradoren Abby betyr frihet og selvstendighet for Torunn Gaarder. Men ikke alle de møter på sine turer forstår når hunden er på jobb og ikke skal forstyrres.
SELE PÅ = PÅ JOBB: – Si gjerne hei til meg, men ikke slipp hunden din. Når selen er på, er førerhunden på jobb og ikke tilgjengelig for hilselystne hunder – eller mennesker, sier førerhundbruker Torunn Gaarder.

Onsdag 27. april markeres Førerhundens dag i en rekke land. I år har Norges Blindeforbund valgt å fokusere på viktigheten av at førerhundene må få jobbe i fred for både mennesker og andre hunder.

– Heldigvis er det veldig mange som vet at man ikke skal forstyrre en førerhund som har på seg selen. Likevel opplever vi det av og til, og derfor er det så viktig å sette fokus på at førerhunder må få jobbe uforstyrret – ikke bare av mennesker, men også av andre hunder, sier Torunn Gaarder, førerhundbruker og daglig leder i Norges Blindeforbund Akershus.

Selv har Gaarder opplevd det som ikke skal skje. Helt uforvarende ble førerhunden hennes, Abby, overfalt på åpen gate av en annen hund.

– Jeg står på trikkeholdeplassen og venter på trikken, mens Abby ligger mellom beina mine med selen på. Ut av trikken kommer det plutselig en hund som går rett i strupen på Abby. Hun blir bitt i halsen og i øret, så blodet renner. Den andre hundeeieren stanser ikke en gang for å spørre hvordan det går, forteller Gaarder.

Sår leges heldigvis, men verre var det med psyken til Abby. Den dramatiske episoden resulterte i at førerhunden måtte inn til mer trening. Hunden var tydelig utilpass og strittet imot da de nærmet seg den aktuelle trikkeholdeplassen, som er en viktig plass i Torunns reisevei.

– Hunder husker godt. Abby ble også mer ukonsentrert rundt andre hunder. Og når førerhunden blir uoppmerksom og mister konsentrasjonen, gjør det også meg utrygg. I verste fall kan det føre til farlige situasjoner, sier Gaarder.

Torunn og Abby har vært uadskillelige i to og ett halvt år. For Torunn er det vanskelig å finne ord for å beskrive hvor viktig førerhunden er i livet hennes.

– Abby betyr frihet til å ferdes fritt, uavhengig av ledsagere. Det handler om selvstendighet. Det er hyggelig at førerhunder har en egen merkedag for å markere den fantastiske jobben de gjør for oss blinde og svaksynte, avslutter Torunn Gaarder.

Når du møter en førerhund i arbeid

Norges Blindeforbund bruker Førerhunddagen 2016 til å sette fokus på viktigheten av at førerhunder må få jobbe uforstyrret – ikke bare av mennesker, men også av andre hunder. Her er noen huskeregler for hvordan du møter en førerhund når du har hund:

• La førerhunden jobbe uforstyrret. På landevei og gangveier er førerhunden trent til å holde venstre kant. Gi den plass til å gjøre jobben sin ved å holde avstand med din hund, så hundene slipper å møtes for tett.
  • Dersom du ser at førerhunden blir distrahert, si gjerne til brukeren at du har med deg en hund, og prøv å øke avstanden mellom hundene.
  • Slipp aldri din hund bort for å hilse på en førerhund i arbeid – det er risikabelt for den synshemmede å bli ført av en ukonsentrert førerhund.
  • Har førerhunden fri fra selen, og du lurer på om hundene kan hilse: Spør alltid først brukeren om det er i orden.
  • Det er krevende å kontrollere en hund når du ikke ser – vis hensyn og omtanke.
  • Stikk aldri til førerhunden godbiter – det er førerhundbrukerens privilegium.

Seksjonsleder informasjon og samfunnskontakt Sverre Fuglerud: 990 03 662/ fuglerud@blindeforbundet.no

Informasjonssjef Mia Jacobsen: 958 74 292/ mia.jacobsen@blindeforbundet.no