Ber Fylkesmannen overta Nordkapp-saken

Norsk Friluftsliv har bedt fylkesmann i Troms og Finnmark, Elisabeth Vik Aspaker, overta klagesaken om ulovlig friluftsavgift på Nordkapp. Vi har samtidig bedt om et hastemøte.

Norsk Friluftsliv mener det kreves inn ulovlig friluftsavgift på Nordkapp-platået. FOTO: Wanda Nordstrøm/Norsk Friluftsliv

Bakgrunnen er at Nordkapp kommune etter Norsk Friluftslivs oppfatning trenerer klagebehandlingen på den ulovlige friluftsavgiften (adkomstavgift).

Nordkapp kommune gav, desember i fjor, Scandic løyve til å kreve inn friluftsavgift på Nordkapp. Vedtaket er etter Norsk Friluftslivs oppfatning i sterk strid med norsk rett.

Innkreving av friluftsavgift på Nordkapp er omfattende og uten sidestykke, og etter vår oppfatning det største økonomisk misbruket av friluftsloven i Norge. Diskusjonen om avgifter har pågått helt siden Nordkapphallen stod ferdig i 1988.

Norsk Friluftsliv forventer derfor en rask og klar inngripen fra Fylkesmannen i denne saken.

---------

Vedlagt ligger kopi av brev til fylkesmannen

Norsk Friluftsliv er
paraplyorganisasjonen for 17 norske frivillige friluftslivsorganisasjoner, med over 950 000 medlemskap og representerer over 5000 lokale lag og foreninger. Organisasjonene har individuelle medlemskap og er åpne for alle. De er landsomfattende eller har mer enn 10 000 medlemmer. Organisasjonene har ikke motorferdsel eller organisert konkurranseaktivitet som hovedformål.