Ber deg vise hensyn i skiløypa

Snø mange steder i landet gir høysesong for konflikter i skiløypene. – Unngå å tråkke med sko i selve skisporet, og vær hyggelige mot hverandre i løypa, er budskapet fra Norsk Friluftsliv.
LØYPETRØBBEL: Uenigheter om hva som er god oppførsel i skiløypa skaper skår i turgleden for både fotgjengere og skientusiaster. FOTO: Synne Kvam

Debatten om hva som er god oppførsel i skiløypene, har rast både i avisene og sosiale medier de siste dagene. Mens noen mener det må være greit å gå til fots i og ved skispor, blir andre oppgitt over nedtråkkede løyper.

Norsk Friluftsliv er paraplyorganisasjonen for 17 friluftslivsorganisasjoner, med til sammen 950 000 medlemskap. Generalsekretær Lasse Heimdal synes det er leit at konflikter mellom ulike brukergrupper skal skape skår i turgleden.

– Naturen er for alle, ikke bare de med ski på bena. Men det er viktig at man viser hensyn og er hyggelige mot hverandre i denne relativt korte sesongen, sier Heimdal.

Norsk Friluftsliv er opptatt av at alle skal ha lik mulighet til å komme seg ut og oppleve vinterlandskapet, med eller uten ski. De er likevel tydelige på at det ikke er lov å gå i skisporet.

– Det er ikke lov å gå, sykle eller ri i preparerte skiløyper. Dette er fritidsanlegg, som er ment å brukes til skigåing og ikke noe annet. I tillegg sier allemannsretten at vi har plikt til å ferdes hensynsfullt i naturen. Det å tråkke i et skispor, er jo ikke særlig hensynsfull oppførsel, sier Heimdal.

Også vintersyklister og hundeeiere må passe på at skispor minst mulig blir skadet. Dette er særlig viktig når sporet er nypreparert eller i områder med mange brukere. – Hundebånd på tvers av skisporet kan også være en farlig snublefelle. Heldigvis er de fleste hundeeiere bevisst dette, sier Heimdal.

Norsk Friluftsliv tror bedre tilrettelegging og mer informasjon om hvor fotgjengere kan gå i naturen på vinterstid, vil kunne minske konfliktene.

– Vi oppfordrer kommunene til å tilrettelegge for at også de som ikke går på ski skal kunne få oppleve naturen på vinterstid. Mange steder er det fullt mulig å lage plass til både skigåere, vintersyklister og fotgjengere med og uten hund, uten at de trenger å oppleve at de konkurrerer om plassen, sier generalsekretæren.