Bellona

Bellona: – Et steg i riktig retning

Bellona er fornøyd med at regjeringen kaster en rekke oljeselskaper ut av Statens Pensjonsfond utland. Nå må pengene investeres slik at Norges felleskasse blir en klimavinner, mener Bellona-leder Frederic Hauge.

Han forventer at regjeringen nå kommer med flere endringer i den årlige stortingsmeldingen om oljefondet:

– Fondets mandat må åpne for å investere i lønnsom infrastruktur for nullutslippsløsninger. Dette gjelder for eksempel fornybar energi eller transport og lagring av CO2, sier Hauge.

Fornybar energi utgjør en stadig større del av verdens samlede energiproduksjon. Siden kostnadene for installasjon og drift har falt markant, så får man stadig mer igjen for hver krone investert.

Kampen mot klimaendringene gjør at Norge uansett må elektrifisere transportsektoren, fase ut og omstille olje og gass, og sørge for karbonfangst og -lagring.

– Det må investeres mye mer i virksomheter som får CO2-utslippene raskt ned. Det er store gevinstmuligheter for investeringer som gjør industrien til vinnere i en verden som skal ha netto nullutslipp av klimagasser, sier Hauge.

Om Bellona

Bellona
Vulkan 11

23 23 46 00http://www.bellona.no

Miljøstiftelsen Bellona er en uavhengig ideell stiftelse som arbeider for å løse verdens klimautfordringer blant annet gjennom å identifisere og gjennomføre bærekraftige klimaløsninger. Vi arbeider med økt økologisk forståelse og vern av natur, miljø og helse. Bellona er engasjert i de viktigste nasjonale og internasjonale miljøspørsmål i verden i dag.

Følg saker fra Bellona

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Bellona på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Bellona

- Ville ikke pustet lettet ut20.3.2019 13:45:51 CETPressemelding

– Se bare på tidsbruken til ESA. De er forpliktet til å åpne formell undersøkelse dersom de er i tvil om saken. Her har det gått over halvannet år, noe som mer enn indikerer at de har vært i tvil, sier Frederic Hauge, etter at det ble klart at EFTAs overvåkningsorgan ESA ikke går videre i klagesaken om leterefusjonsordningen. – Denne avgjørelsen gir oss imidlertid et godt grunnlag for å spille inn effektive grep i EU-kommisjonens konsultasjonsrunder om den forestående revideringen av statsstøttereglene. Her skal reglene om statsstøtte til energi og miljø også revurderes i lys av EUs nye klimamål, sier Hauge, daglig leder i Bellona. Han sier stiftelsen nå vil arbeide videre politisk i Norge, i tillegg til inn mot de reviderte reglene som skal være klare om to år: – I avgjørelsen mener ESA at det ikke går an å sammenligne oljebransjen med for eksempel fornybar energi. Å gi myndighetene slack til å favorisere oljebransjen rimer dårlig med EUs klimaambisjoner, sier Hauge. Gjennom leterefus