Bedrer midlertidige jobber sysselsettingen?

LO inviterer til presseseminar om midlertidige tilsettinger 6. november kl. 12.00.

I Sundvollen-erklæringen heter det at Solberg-regjeringen vil "utvide adgangen til bruk av midlertidige ansettelser," blant annet med den begrunnelse at vid adgang til å ansette midlertidig bedrer sysselsettingen og særlig kan hjelpe utsatte grupper inn i arbeidslivet.

LOs samfunnspolitiske avdeling har gått denne påstanden nærmere etter i sømmene, og LO inviterer i den forbindelse til et presseseminar om den forskningen som er gjort.

– Debatten om organiseringen av arbeidslivet må være kunnskaps- og faktabasert, og ikke bygge på myter og feilaktige forestillinger. Derfor har vi gått gjennom og vil presentere lett tilgjengelig forskning om dette spørsmålet, sier LO-leder Gerd Kristiansen, som vil åpne seminaret.

LOs Samfunnspolitiske avdeling vil på seminaret presentere rapporten "Midlertidige ansettelser og sysselsetting – hva er erfaringene?" Rapporten vil bli omdelt på seminaret.

– Oppsigelsesvernet, herunder spørsmålet om midlertidige ansettelser, er til stadig debatt innen både nasjonalt og internasjonalt, fordi det handler om avveininger mellom arbeidstakernes behov for trygghet, og arbeidsgivernes ønske om ikke å bli påført for stort ansvar for nyansatte. Ett av de argumentene arbeidsgiversiden benytter overfor regjeringer i alle land er at vid adgang til å ansette midlertidig bedrer sysselsettingen og særlig kan hjelpe utsatte grupper inn i arbeidslivet. Slik går argumentene også i Norge. Vi ville undersøke hva forskningen og erfaringene ellers sier om dette argumentet, sier lederen for LOs samfunnspolitiske avdeling Stein Reegård.

Tid: Onsdag 6. november 2013 kl 12.00
Sted: Folkets Hus Oslo, møterom Arena
Oppmøte LOs hovedresepsjon (hjørneinngangen)
Deltakerne vil bli hentet av representanter for INRA

Med tanke på servering ber vi om at journalister som ønsker å delta melder seg på til hanne.thun@lo.no innen onsdag kl. 10.00, men påmelding er ingen forutsetning for å delta. Deltakerne vil bli hentet i puljer i LOs resepsjon (hjørneinngangen Folkets Hus).

Kommunikasjonsrådgiver Anders Horn – Mobil: 916.36.694 / Epost: anders.horn@lo.no

Kommunikasjonsrådgiver Trond Gram – Mobil: 996.18.169 / Epost: trond.gram@lo.no