FagforbundetFagforbundet

Bedre barnevern med flere ansatte

Fagforbundet og FO inviterer redaksjonene til frokostseminar fredag 29. april om kvalitet i barnevernet. Politikere, med barne- og likestillingsminister Solveig Horne i spissen, skal debattere bemanningsnorm og kvalitet i barnevernet med fagpersoner.

Det norske barnevernet får mye oppmerksomhet for tida og Fagforbundet og FO, som organiserer mange av de ansatte, ønsker å bringe fagfolk og politikere sammen til en konstruktiv debatt om hvordan vi kan få bedre tjenester.

Forbundene stiller spørsmål om en bemanningsnorm vil bidra til bedre kvalitet og hvordan barnevernet kan sikre forsvarlig hjelp til barn og deres familier. Vi vet at hver enkelt saksbehandler har for mange saker. Stor saksmengde gir uheldige konsekvenser, blant annet at store og vanskelige saker blir liggende for lenge. Saksbehandlere blir syke på grunn av arbeidsmengden og det er mange som forlater yrket.

Fagforbundet og FO ser fram til en lærerik og spennende debatt om en av de store og viktige sakene. Det er de svakeste blant oss det handler om, barn som trenger hjelp og trygghet når nærmiljøet svikter.

Frokostseminaret arrangeres i Fagforbundets lokaler i Keysers gate 15, fredag 29. april klokka 08.30.

Velkommen!

Lenke til programmet: http://www.fagforbundet.no/file/2af052bba8a8c89810b81d3dd0cb1bab/PROG_Bemanningsnorm_Barnevernet