The Boston Consulting Group

BCG undersøkelse rangerer de 50 mest innovative selskapene fra 2016

Ny undersøkelse viser at selskaper som ikke samarbeider med andre miljøer om innovasjon taper i konkurransen om å være mest nyskapende.

Oslo, 12, januar 2017 – Apple, Google, Tesla og Microsoft beholder topplasseringene i BCGs årlige undersøkelse. Netflix og Facebook er inkludert i topp 10 for første gang og flytter opp 15 og 19 plasser respektivt. Vi finner fortsatt ingen Norske selskaper i rapporten "The Most Innovative Companies 2016: Getting past `not invented here," som offentliggjøres i dag.

Rapportens 50 selskaper inkluderer både etablerte selskaper som IBM, General Electric og Walt Disney, samt digitale disruptors som Uber og Airbnb. Tech og telekom selskaper dominerer nok en gang listen, denne gangen med 17 selskaper på listen. I tillegg finner vi flere bilprodusenter, farmasøytiske og finansielle selskaper.

"At det er 10 nye selskaper på listen viser hvor stor konkurransen er innen innovasjon. Dessverre ser vi ikke norske selskaper blant listen, men som vi har vist i Green Leadership rapporten vår, det skjer utrolig mye spennende blant norske selskaper," forteller Øyvind Torpp, Senior Partner på BCG sitt kontor i Oslo. Videre forteller han:

"I rapporten vi presenterte på NHOs årskonferanse viser vi til flere norske selskaper som er i verdenstoppen når det kommer til grønn innovasjon. Dette kan bli Norges inntog på listen i fremtiden, grønn og lønnsom innovasjon."

Involvering av eksterne miljøer kjennetegner de mest innovative selskapene
Rapporten finner et stort sprik mellom de mest innovative selskapene og mindre innovative selskaper i interessen for eksterne ideer. Sterke innovatører tar en analytisk tilnærming. 65% oppgir at de finner nye ideer gjennom sosiale medier og big data mining. Tilsvarende tall for svake innovatører er 14 %.

"BCG jobber tett med mange norske selskaper, og har nylig intervjuet over 40 norske toppledere om grønn verdiskaping. Disse erfaringene gjør meg trygg på at vi vil se norske selskaper på Topp 50-listen i løpet av de nærmeste årene", forteller Øyvind Torpp.

For mer informasjon:
Tommy Nodland
Marketing Coordinator
Tlf. +47 958 96 804
Email: Nodland.Tommy@bcg.com

Om rapporten
The Boston Consulting Group (BCG) har for ellevte gang bedt 1500 ledere på tvers av industrier og land utpekt de mest innovative virksomhetene i verden. Samtidig har BCG undersøkt virksomhetenes vekst de siste tre årene målt i verdiskapning (total shareholder return), inntekter og overskuddsgrad. Rapporten "The Most Innovative Companies 2016: Getting Past `not invented here´" kan lastes ned her:

Tidligere rapporter i serien kan lastes ned her:

Om The Boston Consulting Group

The Boston Consulting Group
Parkveien 53A

+47 21 04 68 00http://www.bcg.com/about_bcg/offices/oslo.aspx

The Boston Consulting Group (BCG) er et globalt konsulentfirma og verdens ledende rådgiver innen forretningsstrategi.  BCG har kunder innen privat og offentlig sektor og jobber også med veldedige og humanitære organisasjoner, der vi finner deres mest verdifulle muligheter, adresserer de mest kritiske utfordringene og transformerer bedriftene. Vår systematiske og spesialtilpassede fremgangsmetode kombinerer dyp innsikt i selskapers dynamikk og marked med tett samarbeid på alle nivåene i klientenes organisasjoner. Dette sørger for at klientene våre oppnår bærekraftige konkurransefortrinn, bygger mer kapable organisasjoner, og sikrer vedvarende resultater.  BCG ble grunnlagt i 1963 og har i dag 85 kontorer i 48 land. I Norge har BCG over 120 ansatte. For mer informasjon besøk: www.bcg.com

Følg saker fra The Boston Consulting Group

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra The Boston Consulting Group på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra The Boston Consulting Group

New BCG survey on digitization: Nordic companies are falling significantly behind7.11.2017 11:36Pressemelding

Nordic companies need to be bolder, faster and bigger risk takers when it comes to digitization. That is the conclusion in a new survey investigating digital maturity in 1.300 Northern American and European companies, conducted by BCG. The results show how the Nordics are losing ground when it comes to the execution of digital strategies. That, in turn, takes its toll on both the digitization of the core business as well as building new businesses.

BCG: Nordiske bedriftsledere og regjeringer må investere aggressivt i vekst24.11.2016 11:12Pressemelding

Global konkurranse og "disruption" på tvers av industrier setter mer og mer press på Nordiske bedrifter og den Nordiske modellen. The Boston Consulting Group (BCG) oppfordrer Nordiske regjeringer og forretningsledere til å investere mye mer aggressivt i vekst. Alternativet er at Norden faller bakover i den globale konkurransesituasjonen, ifølge BCGs nye rapport "As Their Lead Slips, Nordics Look to Revitalize Growth".