The Boston Consulting Group

BCG: Nordiske bedriftsledere og regjeringer må investere aggressivt i vekst

24.11.2016 11:12 | The Boston Consulting Group

Global konkurranse og "disruption" på tvers av industrier setter mer og mer press på Nordiske bedrifter og den Nordiske modellen. The Boston Consulting Group (BCG) oppfordrer Nordiske regjeringer og forretningsledere til å investere mye mer aggressivt i vekst. Alternativet er at Norden faller bakover i den globale konkurransesituasjonen, ifølge BCGs nye rapport "As Their Lead Slips, Nordics Look to Revitalize Growth".

Digitaliseringen og nye teknologier forandrer industrier og markeder i et tempo uten sidestykke, flere selskaper på verdensbasis og i Norden har kortere levetid. Samtidig har land rundt i verden, med suksess, blitt bedre til å investere for å friste bedrifter, kapital og talent. For å forhindre at Norden havner bakpå i den globale konkurransen må nordiske ledere og regjeringer agere nå. De må investere, tilpasse strategier og politiske retningslinjer slik at de bygger bærekraftig vekst. Dette er hovedbeskjeden fra BCGs nyeste rapport "As Their Lead Slips, Nordics Look to Revitalize Growth."

“55 prosent av verdiene skapt av Nordiske selskaper de 10 siste årene har kommet fra vekst – Nordiske selskaper har systematisk utkonkurrert globale equity markeder i over et århundre. Men i løpet av det siste tiår har ingen Nordiske selskaper klart å gjøre det konsistent. Resultatet er at i de siste 50 årene har fem ganger så mange selskaper gått under. Dette er dårlige nyheter, ikke bare for selskapene det angår, men også for regjeringen som er avhengig av skatteinntekten og jobbene som blir generert,” ifølge Ketil A Gjerstad, Partner og Managing Director i Oslo kontoret til Boston Consulting Group. Han fortsetter:

"Nordiske regjeringer og bedriftsledere må sette i gang tiltak nå for å forsikre at nåværende selskaper vokser videre og for at nye suksessfulle selskaper skapes.”

Kontinuerlig vekst bygger på seks komponenter

Rapporten definerer seks komponenter som karakteriserer Nordiske selskaper som leverer kontinuerlig vekst: De er enestående til å passe på marginene når de vokser og har sterk fokus på kapitalflyt. Enda viktigere, de investerer tungt i innovasjon, R&D og digitalt. Samtidig ser de konstant etter muligheter for internasjonal ekspansjon og de jakter på vekst gjennom flere mindre oppkjøp. Sist, men ikke minst, lederne i disse selskapene presiserer kontinuerlig viktigheten og nødvendigheten for vekst på tvers av hele bedriften og sørger for at bedriften er tilpasningsdyktig.

“De Nordiske selskapene som oppnår kontinuerlig vekst er de som er villige til å dedikere midler og investere dem i vekst, ” sier Ketil og fortsetter:

“Ansvaret ligger hos forretningslederne for å skape selskaper som produserer kontinuerlig vekst, men regjeringen er ansvarlig for tilpassing og investering i rammeverket som bidrar til vekst.”

Nordiske land vil trenge over to millioner flere fulltidsansatte arbeidere innen 2025

Når forretningsledere fokuserer på å skape vekst på selskapsnivå, oppfordrer BCG regjeringer til å forbedre forholdene forretningene opererer i. Bedre kontroll over offentlige utgifter, mer investeringer rettet mot innovasjon og R&D, sterkere insentiver for SMEs og fremtidssikring av arbeidsmarkedet er noen av rapportens hovedanbefalinger.

“De Nordiske landene vil trenge rundt to millioner nye fulltidsansatte innen 2025. Regjeringer kan hjelpe til med å tilby mer tilpasset læring for fremtidens arbeidere, smart immigrasjonspolitikk, og ved å introdusere insentiver for å bli en del av arbeidsstyrken tidligere og for å utsette pensjonen. Samtidig er det viktig at de utnytter mulighetene digitalisering tilbyr bedre, i tillegg til investeringer innen innovasjon og R&D, og gjør mer for å støtte SMEs,” sier Ketil Gjerstad.

Last ned full rapport her [http://media-publications.bcg.com/Nordic-Agenda-2017.pdf]

Om The Boston Consulting Group

The Boston Consulting Group
Parkveien 53A

+47 21 04 68 00http://www.bcg.com/about_bcg/offices/oslo.aspx

The Boston Consulting Group (BCG) er et globalt konsulentfirma og verdens ledende rådgiver innen forretningsstrategi.  BCG har kunder innen privat og offentlig sektor og jobber også med veldedige og humanitære organisasjoner, der vi finner deres mest verdifulle muligheter, adresserer de mest kritiske utfordringene og transformerer bedriftene. Vår systematiske og spesialtilpassede fremgangsmetode kombinerer dyp innsikt i selskapers dynamikk og marked med tett samarbeid på alle nivåene i klientenes organisasjoner. Dette sørger for at klientene våre oppnår bærekraftige konkurransefortrinn, bygger mer kapable organisasjoner, og sikrer vedvarende resultater.  BCG ble grunnlagt i 1963 og har i dag 85 kontorer i 48 land. I Norge har BCG over 120 ansatte. For mer informasjon besøk: www.bcg.com

Følg saker fra The Boston Consulting Group

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra The Boston Consulting Group på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra The Boston Consulting Group