Barneskolelærer fra Hordaland vant prisen for årets entreprenørskapslærer

Grete Nilssen Guttormsen, lærer ved Skare Barneskule i Odda i Hordaland, mottok i kveld prisen for Årets Entreprenørskapslærer, som deles ut av Virke og Ungt Entreprenørskap.

f.v: Adm. dir. i Virke, Ivar Horneland Kristensen, arbeidsminister Anniken Hauglie, årets entreprenørskapslærer Grete Nilssen Guttormsen, og adm. dir. i Ungt Entreprenørskap, Grete I. Nykkelmo.

Guttormsen beskrives av juryen som et prakteksempel på hvordan en entreprenørskapslærer på barnetrinnet skal være, og i juryens begrunnelse heter det at «Årets vinner har utmerket seg gjennom måten hun engasjerer elevene sine på. Hun utfordrer dem til å være nysgjerrige, til å utforske og til å teste ut selv. Med sin undervisningspraksis viser hun elevene at de kan være med på å påvirke innovasjon i næringslivet, og være med på å skape reelle verdier».

Bygger forståelse av arbeidslivet allerede fra 6.trinn

Med årets pris ønsker juryen å løfte fram en lærer i barneskolen. Guttormsen har vært spesielt opptatt av at elevene får reelle problemstillinger slik at de løser konkrete problemer i lokalsamfunnet. De ble også oppfordret til selv å ta kontakt med lokale bedrifter. Jyruen mener at elevene på denne måten får økt forståelse av arbeidslivet og allerede fra 6.trinn begynner å reflektere over hva de har lyst til å bli.

- Det å ha lærere som tar entreprenørskapsperspektivet og introduserer barna for dette tidlig er uvurderlig for innovasjonsevnen vår som samfunn. I en skoleklasse finner vi fremtidens gründere og innovative arbeidstakere, sier Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør i Hovedorganisasjonen Virke.

Stor suksess med undervisningsprogrammet "SMART"

Vinneren har særlig satset på Ungt Entreprenørskaps undervisningsprogram «SMART», som utvikler elevenes kreativitet og evne til ideutvikling. Hennes elever har jobbet spesielt med fornybar energi, der de får en problemstilling fra lokalt næringsliv og blir utfordret til å komme med klimakloke løsninger for fremtiden.

- Vi synes det er gledelig at årets pris går til en barneskolelærer. Grete Nilssen Guttormsen kombinerer «SMART» som kreativ metode med andre emner, slik at elevene får jobbe tverrfaglig og lærer gjennom prøving og feiling. Hun er opptatt av at elevene får reelle problemstillinger og bruker hele verden som læringsarena ved at elevene må ut for å utforske og oppdage. Det er en tankegang vi støtter, sier Grete I. Nykkelmo, administrerende direktør i Ungt Entreprenørskap.

Det er 11. året på rad Hovedorganisasjonen Virke og Ungt Entreprenørskap deler ut pris for Årets Entreprenørskapslærer. Prisen går til lærere som tilrettelegger for at elever og studenter kan videreutvikle sin nysgjerrighet, evne til å ta initiativ og beslutninger og til å samarbeide med andre for å skape nye løsninger. Juryen består av representanter fra Virke, Ungt Entreprenørskap og Elevorganisasjonen.

Virke er den ledende hovedorganisasjonen for tjenestenæringene i Norge, og representerer over 21 000 virksomheter. Vi jobber for bedre rammevilkår for våre medlemmer, og et Norge som verdsetter og satser på de som driver virksomhet.