Barneloven må endres: - 8 dagers samvær er ikke nok

Aftenpostens samlivsekspert, professor Frode Thuen, mener tiden er overmoden for å likestille mor og far etter samlivsbrudd. – Barnelovens favorisering av en av foreldrene, som oftest mor, øker konfliktnivåene ved samlivsbrudd. Dette rammer særlig barna, sier Thuen.

Dagens barnelov gjør mor automatisk til hovedpersonen etter samlivsbrudd. Gjennom dette prinsippet sitter far igjen med få juridiske rettigheter og kun 8 dager samvær per måned.

- Dagens fedre opplever dette selvfølgelig som svært urimelig, fordi de ønsker å delta langt mer i sine barns liv. Undersøkelser viser at fedre lenge har ment at både omsorg og samvær skal deles likt, derfor er barneloven i utakt med det som rører seg ute blant folk, sier Frode Thuen.

Barna vinner
Det er særlig barna som vil tjene på at barneloven endres. For det første vil antall opprivende krangler og rettsprosesser om barnefordeling bli sterkt redusert. Videre viser all forskning at barn står langt sterke rustet hvis loven gir dem rett til å etablere en like sterkt tilknytning til begge foreldrene.

- Uten en delaktig far er risikoen for at ting går galt mye større. En studie gjort ved Universitetet i Bergen viser at barn har mye større sjanse for å utvikle angst og depresjoner, hvis ikke far er med, sier Frode Thuen tildeles Hedersprisen 2016 fra Foreningen 2 Foreldre.

Forskere på gli
Selv om sterke aktører innenfor forsknings- og ekspertmiljøet fortsatt tviholder på prinsippet om at mor er best, er det stadig flere som nå innser at dette har gått ut på dato.
- Barneloven reflekterer et samfunn som ikke finnes lenger, og forskningsrapport på forskningsrapport viser at likestilte foreldre er til det beste for barna. Vi ønsker at delt bosted og like juridiske rettigheter skal bli lovens utgangspunkt for alle. 8 dagers samvær er å regne som et overgrep mot både barn og fedre, sier leder Rune Harald Rækken i Foreningen 2 Foreldre.

Bekkemellem og Strømøy
Det er barne- og likestillingsminister Solveig Horne overrekke hedersprisen på vegne av Foreningen 2 Foreldre til Frode Thuen. Han får denne prisen for sitt fremragende arbeid innen familieområdet og hans fokus på viktigheten av å ivareta familiemessige bånd.Tidligere har Hedersprisen gått til Karita Bekkemellem og Tore Strømøy.

Tid:     Tirsdag 19. april kl. 19:00
Sted:  Scandic Victoria Hotell, Rosenkrantzgate 13, Oslo

Kontaktpersoner:

Frode Thuen: 913 11 183
Rune Harald Rækken: 905 23 845

Om Aabø & Co

Aabø & Co
Karl Johans gate 18C

Følg saker fra Aabø & Co

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Aabø & Co på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Aabø & Co