FagforbundetFagforbundetFagforbundet

Barnehagedagen 2019: «Jeg lurer på …»

Tirsdag 12. mars markeres den nasjonale Barnehagedagen over hele landet. Også i år har hundrevis av barnehager forberedt med aktiviteter knyttet til årets slagord «Jeg lurer på …». Barns nysgjerrighet og undring er stikkordene for temaet i år.

Det er 15. året på rad at Barnehagedagen markeres, og den har blitt en tradisjon for mange barnehager i hele Norge. Det er Utdanningsforbundet, Fagforbundet og Foreldreutvalget for barnehager (FUB) som står bak.

Hensikten med dagen er å vise omverdenen hva barna opplever i barnehagen hver dag. Også i år vil mange invitere foreldre, politikere og andre til et besøk for å viser fram hva barna har laget eller holder på å skape, utforske og fremføre, i tråd med årets tema.

Følg barnas spor

- Barna lærer om verden rundt seg ved å være nysgjerrige, spørre og undre seg over saker og ting. Derfor er det så viktig at leken får stor plass i barnehagen og at kompetente ansatte legger til rette for skapende aktiviteter som gir rom for utforskning på mange ulike områder, sier leder for Utdanningsforbundet, Steffen Handal.

- Det er viktig at de ansatte er bevisste på og fanger opp barns ulike uttrykksformer og signaler for hva som stimulerer dem til å finne ut mer. Det er helt sentralt at de ansatte greier å skape interesse og engasjement omkring ulike temaer og aktiviteter som trigger dette, sier leder for seksjon kirke, kultur og oppvekst i Fagforbundet, May-Britt Sundal.

- På samme måte som skapertrangen ligger i barna fra de er små, er også undring og nysgjerrighet egenskaper som er viktige for barns utvikling. Barna må bli tatt på alvor av oss voksne, og vi må være lydhøre. Både vi foreldre og ansatte må gi dem nødvendig stimulans og verktøy til å utforske ting på sin egen måte, sier FUB-leder Marie Skinstad-Jansen.

- Anne D. Nilsen, senior kommunikasjonsrådgiver i Foreldreutvalget for barnehager (FUB), 901 174 52.
- Stig Brusegard, kommunikasjonsrådgiver i Utdanningsforbundet, 959 960 74.
- Ellisiv Solskinnsbakk, kommunikasjonsrådgiver i Fagforbundet, 957 58 351.

Barnehagedagen er en årlig markering der barnehagene åpner dørene for å vise fram og synliggjøre barnehagens aktiviteter og mangfold. Dagen markeres i mars hvert år, første gang i 2005. Barnehagedagen markeres landet rundt, og er blitt en tradisjon. Det er Utdanningsforbundet, Fagforbundet og Foreldreutvalget for barnehager (FUB) som står bak Barnehagedagen.