Barnas skulptursti på RS Noatun: «Gapefisken» og »Undervannsbyen» avduket

Seks unge kunstnere på ni år fulgte spent med da skulpturene de har tegnet ble avduket på RS Noatun fredag. «Gapefisken» og «Undervannsbyen» er de første av sju skulpturer på uteområdet ved Redningsselskapets nye sjøredningssenter i Horten.
Stine Marie Nordland har tegnet «Gapefisken» som ble avduket av André Støylen, adm.dir. i Sparebankstiftelsen DNB.

«Undervannsbyen» er tegnet av Ermin Muratagic, Filip Roksvaag, Emma Jensen, Musab Abdi og Max Enoksen fra 4. klasse ved Sentrum skole i Horten.

– Vi tenkte på hva som var under vann. Så tok vi litt fantasi og Max sine tegninger av koraller og kom på at vi kunne lage en undervannsby, som i Nemo og Dory, forteller Ermin Muratagic. Stine Marie Nordland, som går i 4. klasse ved Fagerheim skole i Horten, har tegnet «Gapefisken».

– Å få se den ferdig var helt sykt, sier Stine Marie Nordland, som var inspirert av havet da hun laget tegningen.

Samlingssted for lokalbefolkningen

Sparebankstiftelsen DnB har gitt Redningsselskapet to millioner kroner til design og produksjon av inntil sju skulpturer på RS Noatun.

– Vi er glad for å kunne støtte et så flott tiltak som «Barnas skulptursti»! Vi håper skulpturene blir til glede for både gjester på Noatun og lokalmiljøet, sier André Støylen, administrerende direktør i Sparebankstiftelsen DNB, som avduket «Gapefisken».

Horten-ordfører Are Karlsen sto for avdukingen av «Undervannsbyen».

– Det er moro at skulpturene er laget av og for unger. De har blitt fantastisk flotte. Dette blir en stor attraksjon, sier han.

Skulpturstien er et viktig ledd i oppgraderingen av uteområdet ved RS Noatun, som blant annet har en egen kanal for Elias-kjøring. Gjennom aktiviteter og utforming ønsker Redningsselskapet å gjøre Langgrunn mer familievennlig og mest mulig tilgjengelig for allmenheten.

– Vi er stolt av at RS Noatun har blitt et samlingssted for befolkningen i Vestfold og Østlandsregionen. Med åpningen av barnas skulptursti håper vi å øke engasjementet blant de yngste. Vi gleder oss til å se barn og unge i aktiviteter der de lærer om sjøvett og gleden av å være i og ved vannet, sier generalsekretær Rikke Lind i Redningsselskapet.

Fem skulpturer til

De seks unge kunstnere fulgte prosjektet fra tegning via produksjon til dagens avdukning. Kurateringen, videreutvikling av forslagene fra barna og selve produksjonen gjøres i samarbeid med med profesjonelle kunstnereog dyktige håndverkere. Fargefabrikken i Fredrikstad har prosjektansvaret, og står også bak Prinsesse Ingrid Alexandras skulpturpark i Slottparken i Oslo.

De neste to årene skal barn fra henholdsvis Vestfold og hele Østlandsregionen konkurrere om å tegne de fem neste skulpturene.

Tegingene kan lastes ned fra denne pressemeldingen

Horten-ordfører Are Karlsen avduket «Undervannsbyen», som er tegnet av Ermin Muratagic, Filip Roksvaag, Emma Jensen, Musab Abdi og Max Enoksen.
De unge kunstnerne sammen med Redningsselskapets president Nicolai Jarlsby (t.v.) og André Støylen, administrerende direktør i Sparebankstiftelsen DNB.
Barna tok «Gapefisken» i bruk straks den var avduket. – Den fikk så lang tunge for at barn skal  leke på den, forteller kunstner Stine Marie Nordland.
Barna tok «Gapefisken» i bruk straks den var avduket. – Den fikk så lang tunge for at barn skal leke på den, forteller kunstner Stine Marie Nordland.

Redningsselskapet er en frivillig, humanitær organisasjon. Vår visjon er «Ingen skal drukne».

Våre 1 500 redningsmenn og -kvinner bemanner 52 redningsskøyter langs hele kysten og på de to største innsjøene. Vi er som regel de første på stedet når uhellet er ute.