Barn utnyttes rett foran øynene dine - ikke se bort!

For første gang kommer den europeiske ECPAT-kampanjen Don't Look Away til Norge. ECPAT Norge tar nå kampanjen, som har som mål å spre informasjon om seksuell utnytting av barn i reiseliv og turisme, til Norge og norske turister.

Veksten i reiselivsnæringen har økt ekspotensielt de siste tiårene. Totalt gjennomførte nordmenn 23 millioner reiser i 2017, i følge Reiselivsundersøkelsen til SSB. Nordmenn gjennomførte 6,2 millioner reiser med overnatting i 1. kvartal 2018. Både innenlands- og utenlandsreiser økte sammenliknet med samme kvartal sist år. Samtidig er seksuell utnyttelse av barn i reiseliv og turisme en forbrytelse som forblir underrapportert og mørketallene er store.

UNICEF estimerer at 1,8 millioner barn årlig utsettes for seksuell utnyttelse i forbindelse med reiseliv og turisme, men generalsekretær i ECPAT Norge, Ann-Kristin Vervik, mener dette er et beskjedent estimat. Hun hevder sivilsamfunnet nå må være med på å avdekke mørketallene og bekjempe problemet.

- Terskelen for å si ifra dersom man er vitne til noe mistenkelig, er høy for veldig mange, sier  Vervik.

- Man kan være usikker på om tipset er viktig nok, eller ikke ha lyst til å blande seg i andres liv. Vi oppfordrer til å tipse politiet uansett, om så anonymt, så tar politiet ta den vurderingen. Uansett hva som skjer, vil tipset være uvurdelig når vi forsøker danne oss et bilde av omfanget av seksuell utnyttelse av barn.

Vervik legger også til at man må ha i bakhodet at det ikke finnes en typisk overgriper.

- Overgripere kan være gamle og unge, kvinner og menn, av alle etnisiteter.  Det kan være en ung backpacker like gjerne som en travel forretningsmann på jobbreise. På samme vis finnes det ingen typiske barneofre. Ofrene kan være 3 år eller 13 år, og både gutter og jenter er utsatte. Det kan være gutten på barnehjemmet du besøkte i Nairobi, eller jenta som bor på naborommet på hotellet i Marbella.

Hun understreker viktigheten av enkelte spørsmål;

- Hvem er den mistenkte, hvem er det mistenkte offeret? Hvordan ser vedkommende ut, og hva slags klær har vedkommende på? Hvordan kommuniserer de, snakker de samme språk? Virker de komfortable og naturlige i hverandres selskap? Alt dette er informasjon av stor nytte for politiet.

ECPAT Norge er en del av et internasjonalt nettverk av 104 organisasjoner i 93 land, som arbeider med å bekjempe alle former for seksuell utnytting av barn. I dag lanseres kampanjen «Ikke se bort» i Norge. Målet med kampanjen er å spre informasjon om seksuell utnytting av barn i reiseliv og turisme. Norske reisende bes nå om å ikke se bort dersom de er vitne til noe mistenkelig, men å rapportere til politiets tipslinje.

Kampanjen til ECPAT Norge kommer til å gå på sosiale medier. I tillegg til å rapportere, inviteres publikum til å dele budskapet videre, og være med på å spre informasjon om det Vervik kaller et av vår tids største samfunnsproblemer.

- Sammen kan vi utslette seksuell utnytting av barn i reiseliv og turisme.