Barn skal utsmykke Langgrunn

Redningsselskapet skal bygge ”barnas skulptursti” på Langgrunn i Horten. Barn fra Vestfold-regionen skal stå for utformingen av skulpturene, i samarbeid med proffe kunstnere.
SKULPTURSTI: Området rundt Redningsselskapets nye sjøsikkerhetssenter på Langgrunn skal utsmykkes ved hjelp av lokale barn. Ved hjelp av barns fantasi kan skulpturene bli fargerike og spennende.

Sparebankstiftelsen DnB har gitt Redningsselskapet to millioner kroner til å iverksette design og produksjon av inntil syv skulpturer på Langgrunn. Skulpturene skal formgis, produseres i full størrelse og monteres i området rundt det nye sjøredningssenteret på Langgrunn. Kurateringen, videreutvikling av forslagene fra barna og selve produksjonen gjøres i samarbeid med profesjonelle kunstnere og dyktige håndverkere. Det er Fargefabrikken i Fredrikstad som nå inviterer lokale skolebarn til å delta i utsmykkingen.

–Vi i Fargefabrikken gleder oss veldig til å sette i gang med skulpturprosjektet på Langgrunnen. Det blir spennende å jobbe med barna i området, og vi satser på stor deltakelse, sier Nina Molven i Fargefabrikken.

Fargefabrikken har tidligere jobbet med skulpturprosjekter av, med og for barn, på Akershus festning, i Fredrikstad og Kristiansand. Firmaet er også prosjektansvarlige for "Prinsesse Ingrid Alexandras skulpturpark" i Slottsparken Nå står Langgrunn for tur. Etter planen skal de første skulpturene avdukes i 2018.

Samlingssted for lokalbefolkningen
–Redningsselskapet etablerer et kompetansesenter i Horten, et område hvor de også skal ha sommerleirer, sommerskoler og kurs for barn og unge. Som en del av forskjønnelsen og aktiviteten ved senteret ønsker de å etablere en skulptursti utformet av barn. Vi vurderer dette som en flott aktivitet og ønsker lykke til med prosjektet, sier Sissel Gregersen Karlsen, gavesjef i Sparebankstiftelsen DnB.

Skulpturstien setter prikken over i-en for uteområdet ved Langgrunn, som får flere familieaktiviteter, blant annet en egen kanal for Elias-kjøring. Gjennom aktiviteter og utforming ønsker Redningsselskapet å gjøre Langgrunn mest mulig tilgjengelig for allmenheten.

–Redningsselskapets nye anlegg på Langgrunn skal også være et samlingssted for befolkningen i Vestfold-regionen. Vi er derfor svært glade for å få anledning til å engasjere skolebarn i utsmykningen av området. Dette bidrar til vårt formål ved at skolene knyttes nærmere til Redningsselskapet og i neste omgang til vårt forebyggende sjøsikkerhetsarbeid for barn og unge, sier Martin Fuhr Bolstad, fungerende generalsekretær i Redningsselskapet.

Priv til red:
Se video av fremdriften på Langgrunn: https://vimeo.com/201848844/
(fri redaksjonell nedlast og bruk)

Martin Fuhr Bolstad, fungerende generalsekretær, Redningsselskapet.
M:martin.fuhr.bolstad@rs.no, Tlf: 928 97 168

NYSKAPENDE DESIGN: Dette er "Elefantfuglen", en av skulpturene som har blitt tegnet og formgitt av barn i Fargefabrikkens tidligere skulpturprosjekter.
FRA SKISSE TIL SKULPTUR: Barn tegninger og modeller danner grunnlaget for designet av nye skulpturer, som denne slangen, som står i Fredrikstad.
SPESIELT: Barns fantasi skal gi spennende figurer på Langgrunn.
FERDIG TIL SENSOMMEREN: Det nye sjøsikkerhetssenteret på Langgrunn skal overtas av Redningsselskapet i september. Offisiell åpning blir januar 2018.

Våre 1.500 redningsmenn og -kvinner bemanner 50 redningsskøyter langs hele kysten og på de to største innsjøene. Vi er som regel de første på stedet når uhellet er ute, og har som ambisjon å aldri være lenger unna deg enn en time.