Kulturtanken

Barn og unges stemmer skal med!

Barn og unge skal høres inn i den nye barne- og ungdomskulturmeldingen som Kulturdepartementet og Kunnskapsdepartementet har gått sammen om å levere i 2020. Kulturtanken har fått i oppdrag å sikre medvirkning og deltagelse fra barn og unge fra hele landet.

Foto: Lars Opstad / Kulturtanken
Bildet er hentet fra DKS-produksjonen «Byplansjefene», produsert av Nasjonalmuseet i samarbeid med Brendeland & Kristoffersen Arkitekter. Foto: Lars Opstad / Kulturtanken

Kulturdepartementet og Kunnskapsdepartementet har gått sammen om å levere en felles stortingsmelding om barne- og ungdomskultur i 2020.

- Det er første gang i historien at det lages en stortingsmelding om barn, ungdom og kultur, sa kulturminister Trine Skei Grande til Dagsavisen (13.08.2018) da meldingen ble kjent.

Kulturtanken, som etat under Kulturdepartementet og med et nasjonalt ansvar for Den kulturelle skolesekken, har fått i oppdrag å involvere barn og unge i arbeidet med meldingen. Oppdraget består i å koordinere og gjennomføre opplegg for involvering av barn og unge, rundt temaene kunst- og kulturformidling, digitale kunst- og kulturuttrykk, kunst og kultur som ytringer og inkludering og sosial mobilitet.

- Vi er veldig begeistret for at departementene har valgt å gi Kulturtanken dette viktige oppdraget. Som fagetat for kunst og kultur til barn og ungdom har vi kompetanse, gode nettverk i hele landet og ikke minst vurderer vi dette som det viktigste med hele meldingen; å høre barn og unges egne stemmer i polititikkutformingen av deres egen fremtid. Ingenting er viktigere enn nettopp det, sier Lin Holvik, direktør i Kulturtanken.

Samarbeid
Kulturtanken skal også samarbeide med andre aktører, som for eksempel Norsk kulturskoleråd og Landsrådet for barne- og ungdomsorganisasjoner, i tillegg til Arendalsuka Ung, Miniøya og andre viktige arenaer i hele landet som samler barn og unge.

- At dette er et viktig arbeid, er et syn jeg nok deler med våre samarbeidspartnere land og strand rundt, derfor er det viktig at de er med oss i arbeidet. Med et oppdrag av en slik størrelse og omfang, som strekker seg fra å høre barn fra 3 til 19 år, både organiserte og uorganiserte fra hele landet, må vi inkludere de nettverkene vi har. Dette er ikke et oppdrag Kulturtanken verken kan eller skal løse alene. Alle vi som jobber med barn og ungdom skal bidra i fellesskap, så skal Kulturtanken ta ansvar for at det blir et så bra grunnlag til meldingen som overhodet mulig, avslutter Holvik.

Innspillene skal ferdigstilles innen 1. oktober 2019.

Bilder

Foto: Lars Opstad / Kulturtanken

Om Kulturtanken

Kulturtanken
Postboks 4261 Nydalen

22 02 59 00http://www.kulturtanken.no/

Følg saker fra Kulturtanken

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Kulturtanken på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Kulturtanken

Kulturtanken og Netpower har inngått avtale om utvikling av ny portal for Den kulturelle skolesekken.2.11.2018 13:10:11Pressemelding

Det har lenge vært behov for forenkling av byråkratiet i ordningen Den kulturelle skolesekken (DKS). Blant annet blir det i rapporten «Utredning av administrativt system for Den kulturelle skolesekken» (Rambøll, 2015) konkludert med at det er et behov for et administrativt system som understøtter prosessene i ordningen. Kulturtanken skal imøtekomme disse utfordringene, og har i dag inngått avtale med Netpower Web Solutions AS om utviklingen av en ny portal og nytt fagsystem for DKS.