BarnekreftforeningenBarnekreftforeningenBarnekreftforeningen

Barn og ungdom som har overlevd kreft får magisk vinteropplevelse på Femundløpet

Det er bare få dager igjen til 138 hundespann slippes fra Kjerkegata i Røros for å ta del i sledeløpet som går av stabelen den 10.februar. Dette blir en stor folkefest som vil kunne følges av publikum fra hele verden. Og i år skal Barnekreftforeningen bli med på den store begivenheten.
Foto: Anette Lien

Barnekreftforeningen i fakkeltog
15. februar er den internasjonale barnekreftdagen, men i år starter markeringen ekstra tidlig sammen med Femundløpet. Etter åpningsseremonien i Røros kirke den 9. februar kl. 18.30, skal familier fra Barnekreftforeningen gå i fakkeltog for å synliggjøre foreningens arbeid. Du vil se flere av dem ikledd røde jakker med foreningens logo. Foreldre og barn fra Barnekreftforeningens lokallag i Hedmark og Trøndelag vil være tilstede under hele løpet for å sette fokus på barnekreft. Dette er en viktig arena for at familiene skal få en møteplass som skaper gode minner utenfor de hvite sykehusveggene.

Overnatting i vintereventyr
Luftkrigsskolen, som også er en av Barnekreftforeningens gode hjelpere, stiller opp med campved sjekkpunkt Orkelbogen fra lørdag til søndag som et trivselstiltak for medlemmer fra Barnekreftforeningen. Allerede har 25 familier med barn som har overlevd kreft, meldt seg på, for å ta del i vintereventyret. Luftkrigsskolen møter med ti kadetter, og har med seg oppvarmede telt slik at barna og deres familier kan komme seg ut i felt. Her blir det vinteraktiviteter, og de kan de møte både hunder og hundekjørere, noe de gleder seg stort til.

Bergstadens Ziir lyses opp i gull
Fjellets egen katedral, Røros kirke, eller Bergstadens Ziir, vil bli lyst opp i gull på Barnekreftdagen 15. februar, som en viktig påminner og symbol for Barnekreft. Gullsløyfen er det internasjonale symbolet på barnekreft, så at kirken blir lyst opp i gull vil bli et flott skue for alle som er tilstede. Under Femundløpet er det mulig å kjøpe gullsløyfen for å vise støtte til Barnekreftforeningen. Årets hundekjørere bærer gullsløyfen under løpet, og Barnekreftforeningens pin.

Vi gleder oss til årets store begivenhet, og håper å se så mange som mulig på Røros.

Monica Engan – Frivillighetskoordinator for Femundløpet
Engan_68@hotmail.com

Erlend Wigen- Luftkrigsskolen
erlend.wiggen@lksk.mil.no

Foto: Anette Lien
Methea

Om Barnekreftforeningen:
Barnekreftforeningen er en frivillig, landsdekkende organisasjon som har som formål å være en pådriver ovenfor myndigheter og sykehus for å bedre forholdene og rettighetene for barn og ungdom med kreft og deres familier. Foreningen ble stiftet i 1982 av foreldre til barn med kreft. Barnekreftforeningen driver omfattende informasjonsvirksomhet om kreft hos barn ovenfor familier, barnehager, skoler og andre, i tillegg til å samle inn penger til forskning på barnekreft. Rundt om i landet har Barnekreftforeningen 14 fylkesforeninger, et hovedstyre og en innvalgt fagperson, samt et sekretariat bestående av 5 ansatte som er foreningens utøvende organ. Barnekreftforeningen er medlem av Innsamlingskontrollen.