Bare ett poeng bak Altibox: RiksTV øker mest

RiksTV er den av TV-distributørene som øker mest på kundetilfredshet – og blir så vidt slått av Altibox som har toppet listene til Norsk Kundebarometer gjennom flere år.
Administrerende direktør i RiksTV, Jérôme Franck-Sætervoll, er svært fornøyd med resultatene fra Norsk Kundebarometer (Foto: RiksTV)

- Så vidt jeg kjenner til har vi aldri vært så nær topplasseringen innen vår kategori som i år, sier Jérôme Franck-Sætervoll, administrerende direktør i RiksTV.

Den årlige kundeundersøkelsen under tittelen Norsk Kundebarometer er et forskningsprosjekt i regi av Handelshøyskolen BI, som er gjennomført i samarbeid med Barcode Intelligence og Norstat. Innen kategorien TV-distributører finner vi Altibox, RiksTV, Canal Digital Satellitt, GET, Canal Digital Kabel og Viasat.

Altibox topper denne listen med 71 poeng på kundetilfredshet, med RiksTV hakk i hel med en kundetilfredshetsscore på 70 poeng. I fjor var tilsvarende tall for RiksTV og Altibox på hhv. 66 og 69 poeng – og RiksTV er dermed den TV-distributøren som øker mest i poeng på kundetilfredshet fra 2016 til 2017.

- For oss i RiksTV er disse resultatene en god motivasjon for videre jobbing for at kundene skal få gode opplevelser hos oss. Vi slår oss ikke til ro med denne oppgangen. Vi jobber hver dag for å bli enda bedre, sier Jérôme Franck-Sætervoll i RiksTV.

På plass nummer tre finner vi Canal Digital Satellitt, som oppnådde 67 poeng i 2017 mot 71 poeng i 2016. Canal Digital Kabel lander på fjerdeplass med 65 poeng. Det er tre poeng mindre enn i 2016. Viasat er å finne på plass nummer 5 med 63 poeng, tre poeng mindre enn i 2016. Sjetteplassen tok GET med 62 poeng, samme antall poeng som i 2016.

Dersom man slår sammen kategoriene TV-distributører og Strømmetjenester, er det ifølge undersøkelsen Netflix som har de mest lojale kundene, med en score på 82 poeng. Tett bak følger Altibox og RiksTV med hhv. 80 og 79 poeng. Også her har RiksTV en solid framgang fra 2016, da lojalitetsscoren kom på 75. Mest økning fra i fjor er det Viaplay som har, som går fra 63 i fjor til 73 i år.

- Dette bekrefter at vi er på riktig spor; at vi gjør lurt i å investere så mye som vi gjør i nye produkter og tjenester. Kundene våre vil se på TV når de selv vil og hvor de selv ønsker, noe vi lytter til og har tilrettelagt oss etter. Jeg tror det er dette vi ser resultatene av nå, sier en fornøyd Jérôme Franck-Sætervoll i RiksTV.

Om Norsk Kundebarometer:

Norsk Kundebarometer er et forskningsprosjekt ved Handelshøyskolen BI som hvert år måler tilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere. Kundene får muligheten til å si hva de mener om bedrifter de kjøper varer og tjenester fra. Undersøkelsen er gjennomført av Barcode Intelligence og Norstat Norge i samarbeid med Handelshøyskolen BI.

Mer enn 8300 forbrukere har sagt sin mening i årets undersøkelse, og fortalt hvor fornøyde de er med bedrifter de kjøper varer og tjenester av. Til sammen har over 160 virksomheter fra rundt 30 ulike bransjer fått sin dom i årets undersøkelse.